5 situaties om HubSpot Operations Hub in te zetten

Carel Schrier Carel Schrier
21 oktober, 2021
 

Wat is HubSpot Operations Hub?

Deze hub is in 2021 gelanceerd als aanvulling op de bestaande hubs van HubSpot. Het is de hub die apps met elkaar verbindt, bedrijfsprocessen automatiseert en klantgegevens synchroniseert en opschoont. Hiermee creëer je binnen jouw bedrijf één werkwijze en zorg je voor minder gegevenstaken. De focus ligt hiermee op belangrijke zaken. Volledig in lijn met wat HubSpot CEO Brian Halligan tijdens een Inbound event zei:
“Het starten van een bedrijf was nog nooit zo eenvoudig. Maar het opschalen van een bedrijf is moeilijker dan ooit.”

Wanneer gebruik je HubSpot Operations hub?

Idealiter gebruik je HubSpot Operations hub om onderstaande situaties te voorkomen, maar bij veel bedrijven wordt er achteraf naar een oplossing gezocht. Hieronder beschrijven we 5 veelvoorkomende situaties waarvoor operations hub perfect ingezet kan worden.

  1. 1. Jouw bedrijf groeit

Op het moment dat jouw bedrijf aan het groeien is, zullen systemen en processen meegroeien. Wanneer systemen niet meewerken ontstaat er frictie op de weg naar succes. Zo zal niet alle data overal gelijklopen waardoor teams minder goed met elkaar kunnen samenwerken. De gegevens blijven steeds meer vastzitten in silo’s.

  1. 2. Data-brandjes

Vervuiling van data komt snel voor en gebeurt binnen ieder bedrijf. De grootste veroorzaker zijn menselijke fouten. Op het moment dat er meerdere personen binnen een systeem werken, sluipen er vanzelf foutjes doorheen. Denk hierbij aan hoofdlettergebruik, verschillende termen, datum eigenschappen en telefoonnummers.

  1. 3. Inefficiëntie

Het werken in silo’s komt in veel bedrijven voor en kan zorgen voor steeds complexere processen. Als oplossing wordt er vaak per team één persoon aangewezen als operationeel verantwoordelijke. Vanuit silo’s wordt er geprobeerd om systemen en complexe processen te ontwarren, maar dit blijkt in veel gevallen een onmogelijk project.

  1. 4. Dalende klanttevredenheid

Wanneer processen complexer verlopen en er fouten ontstaan, zal de consument en klant dit steeds vaker door hebben en hinder van ondervinden. Als je al gebruikmaakt van het doormeten van klanttevredenheid ga je dit terugvinden in de reviews die worden opgevraagd. Op het moment dat je nog niet structureel inzet, is het goed om de reviews op bijvoorbeeld Google en Facebook bij te houden.

  1. 5. Stijging in verloren deals

Op het moment dat de complexiteit van systemen en processen steeds groter wordt kan dit leiden tot annuleringen, afmeldingen en verloren deals. Een lead wordt bijvoorbeeld niet op tijd of onjuist opgevolgd waardoor er steeds vaker afhaakmomenten zullen plaatsvinden. Dit is zonde van de jarenlange investering in je product of dienst.