Continu optimaliseren met A/B testen in HubSpot

Carel Schrier Carel Schrier
04 oktober, 2021
 

Welke call to action (CTA) button werkt het beste? Welke titel spreekt het beste aan? Per bedrijf, branche of doelgroep kan het verschillen wat het beste werkt en hoe je deze groep moet aanspreken.

Om hierachter te komen kan je gebruikmaken van A/B testen. Hierbij test je 2 verschillende versies van een CTA button, titel, een email of een gedeelte van een landingspagina naast elkaar. Door deze resultaten achteraf te analyseren kan je kijken wat het beste werkt voor jouw bedrijf!

Wat is een A/B test?

Een A/B test is een vorm van splittesten waarbij er 2 verschillende varianten tegen elkaar getest worden. Dit kan bijvoorbeeld een CTA button, kopjes op een pagina, een subject line in een email of andere elementen in je marketing zijn. Het doel hiervan is natuurlijk de engagement, het websiteverkeer en de conversieratio hiermee te verhogen.

De twee varianten, dus A of B, worden afwisselend getoond aan de bezoekers of ontvangers. Dit wordt eerlijk verdeeld dus 50% ziet variant A en 50% ziet variant B. In beide gevallen wordt dan gemeten met dezelfde meetstaaf zodat dit goed te vergelijken is.

 

Wat zijn de voordelen van A/B testen?

Met een A/B test ga je dus na welke variant van je CTA button, een kopje op een pagina of een andere marketing uiting het beste aanslaat bij de doelgroep die je wilt aanspreken. Om een verschil te maken is het belangrijk om de kleinste details te testen om zo je content steeds beter te optimaliseren.

A/B testen brengt dus verschillende voordelen met zich mee:

  • Je bent live aan het testen met echte gebruikers die nergens vanaf weten
  • De bezoekers zijn niet op de hoogte van de test dus de data is objectief
  • Je kunt de optimalisaties snel doorvoeren
  • Je kunt stap voor stap blijven testen en optimaliseren

 

Wat kan je testen in HubSpot?

Makkelijk en snel een A/B test opzetten kan vanuit HubSpot. Je hebt veel mogelijkheden om te testen en zo je content steeds iets meer te optimaliseren. Wij zetten alle mogelijkheden even voor je op een rijtje:

  1. De verschillende koppen

De koppen op je website pagina zijn goed om te testen met een A/B test. Wanneer iemand je website scant, zal diegene altijd eerst de koppen scannen voordat er dieper gekeken wordt naar de informatie. Een kop die goed aanslaat bij de doelgroep is dan zeker belangrijk!

  1. Afbeeldingen op een pagina

Een bepaalde sfeer op een pagina bepaalt voor een bezoeker of diegene verder op de website gaat kijken. Vergelijk twee afbeeldingen om te kijken welke het beste gevoel geeft bij je doelgroep.

  1. CTA buttons

Op de website heb je een bepaalde stijl. In deze stijl zijn vaak ook de CTA buttons gemaakt. Maar vallen deze op? Test je CTA buttons in verschillende kleuren en kijk wat het beste opvalt!

  1. De posities van blokken op je website

Een CTA button boven aan de pagina of onderaan? Wat werkt het beste voor jouw doelgroep? Met een A/B test kan je elementen op verschillende plekken op de pagina testen.

  1. Lengte van je formulieren

Bij formulieren kan je een verschil maken met de hoeveelheid informatie die je opvraagt. Haken mensen af wanneer je gebruik maakt van meerdere fields in je formulieren?

  1. De lengte van je teksten

Een landingspagina met veel of weinig informatie kan het verschil maken of je bezoekers doorlezen of juist afhaken. Test wat het het beste doet bij jouw doelgroep!

 

Waar moet je op letten wanneer je aan de slag gaat met A/B testen?

Wanneer je aan de slag gaat met conversie optimalisatie en dus het verbeteren van je content wil je natuurlijk zo snel mogelijk het beste resultaat behalen. Hierdoor zou je misschien denken; ik ga zo veel mogelijk tegelijk testen zodat mijn website zo snel mogelijk optimaal presteert. Dit werkt echter niet zo.

Bij A/B testen is het heel belangrijk dat je maar één onderdeel per keer test. Wel kan je natuurlijk twee aparte landingspagina’s testen. Maar op een pagina moet je er rekening mee houden dat er dus één onderdeel wordt getest.

Hiernaast is het belangrijk dat de test lang genoeg loopt zodat je genoeg informatie kan verzamelen om er ook echt een goede conclusie uit te halen. Wanneer je dit gedaan hebt, kan je een winnaar kiezen en deze optimalisatie dus uiteindelijk doorvoeren.

Continu blijven optimaliseren

Wanneer je een bepaald onderdeel op je website hebt getest is er uiteindelijk een winnaar uitgekomen en is dit doorgevoerd. Echter houdt het optimalisatieproces van je content en website nooit op! Daarom is het belangrijk om te blijven testen en te optimaliseren. Het is namelijk nooit zeker of het gedrag van je bezoekers voor altijd hetzelfde blijft.

Hulp nodig bij A/B testen in HubSpot? Plan een vrijblijvende meeting in voor de mogelijkheden!

Plan Afspraak →