Meer nieuws lezen?
Welke call to action (CTA) button werkt het beste? Welke titel spreekt het beste aan? Per bedrijf, branche of doelgroep kan het verschillen wat het beste werkt en hoe je deze groep moet aanspreken.
Om hierachter te komen kan je gebruikmaken van A/B testen. Hierbij test je 2 verschillende versies van een CTA button, titel, een email of een gedeelte van een landingspagina naast elkaar. Door deze resultaten achteraf te analyseren kan je kijken wat het beste werkt voor jouw bedrijf!
Een A/B test is een vorm van splittesten waarbij er 2 verschillende varianten tegen elkaar getest worden. Dit kan bijvoorbeeld een CTA button, kopjes op een pagina, een subject line in een email of andere elementen in je marketing zijn. Het doel hiervan is natuurlijk de engagement, het websiteverkeer en de conversieratio hiermee te verhogen.
De twee varianten, dus A of B, worden afwisselend getoond aan de bezoekers of ontvangers. Dit wordt eerlijk verdeeld dus 50% ziet variant A en 50% ziet variant B. In beide gevallen wordt dan gemeten met dezelfde meetstaaf zodat dit goed te vergelijken is.
Met een A/B test ga je dus na welke variant van je CTA button, een kopje op een pagina of een andere marketing uiting het beste aanslaat bij de doelgroep die je wilt aanspreken. Om een verschil te maken is het belangrijk om de kleinste details te testen om zo je content steeds beter te optimaliseren.
A/B testen brengt dus verschillende voordelen met zich mee:
Makkelijk en snel een A/B test opzetten kan vanuit HubSpot. Je hebt veel mogelijkheden om te testen en zo je content steeds iets meer te optimaliseren. Wij zetten alle mogelijkheden even voor je op een rijtje:
Een CTA button boven aan de pagina of onderaan? Wat werkt het beste voor jouw doelgroep? Met een A/B test kan je elementen op verschillende plekken op de pagina testen.
Wanneer je aan de slag gaat met conversie optimalisatie en dus het verbeteren van je content wil je natuurlijk zo snel mogelijk het beste resultaat behalen. Hierdoor zou je misschien denken; ik ga zo veel mogelijk tegelijk testen zodat mijn website zo snel mogelijk optimaal presteert. Dit werkt echter niet zo.
Bij A/B testen is het heel belangrijk dat je maar één onderdeel per keer test. Wel kan je natuurlijk twee aparte landingspagina’s testen. Maar op een pagina moet je er rekening mee houden dat er dus één onderdeel wordt getest.
Hiernaast is het belangrijk dat de test lang genoeg loopt zodat je genoeg informatie kan verzamelen om er ook echt een goede conclusie uit te halen. Wanneer je dit gedaan hebt, kan je een winnaar kiezen en deze optimalisatie dus uiteindelijk doorvoeren.
Wanneer je een bepaald onderdeel op je website hebt getest is er uiteindelijk een winnaar uitgekomen en is dit doorgevoerd. Echter houdt het optimalisatieproces van je content en website nooit op! Daarom is het belangrijk om te blijven testen en te optimaliseren. Het is namelijk nooit zeker of het gedrag van je bezoekers voor altijd hetzelfde blijft.
Hulp nodig bij A/B testen in HubSpot? Plan een vrijblijvende meeting in voor de mogelijkheden!