Een shop op Facebook of Instagram? Het kan nu!

Carel Schrier Carel Schrier
12 juni, 2020
 

Het Coronavirus versnelde wereldwijd de overgang van offline naar online. Veel fysieke winkels moesten hun deuren sluiten, Facebook speelde hierop in door Facebook en Instagram Shops te introduceren.

In Nederland zijn 10,4 miljoen Facebook account geregistreerd. Er is dus zeker genoeg afzet te vinden op Facebook, misschien heeft uw bedrijf ook wel vele volgers. Toch is het maar een kleine groep die daadwerkelijk doorklikt naar je webwinkel. Met het direct aanbieden van producten op Facebook, speel je hier dus goed op in.

Social-media-gebruikers-addmark

 

Facebook shops, voor wie is het geschikt?

Facebook kondigde op 19 mei 2020 Facebook shops aan. Het is een extra dienst voor Facebook en Instagram. Winkels kunnen Facebook Shops gratis inzetten om hun producten te verkopen in de social media omgeving van Facebook en Instagram. Er kan samengewerkt worden met WooCommerce, Shopify, Bigcommerce, Cafe24 en ChannelAdvisor.

Facebook Shops is vooral geschikt voor wat kleinere ondernemingen die zelf nog geen webwinkel hebben. Het is een ideale manier om te gaan testen of de producten aanslaan, voordat je daadwerkelijk gaat beginnen met een webshop.

Natuurlijk kunnen bedrijven die al wel een webshop hebben ook gebruik maken van de Facebook Shop. Zo bereik je misschien een andere doelgroep en kan je de volgers van je pagina converteren tot klanten. Omdat de producten dus al op Facebook staan, zijn ze al een stap dichter bij een aankoop!

Nog een voordeel aan het gebruiken van Facebook Shops, is dat het je klanten bindt aan je Facebookpagina. De volger zal namelijk vaker de pagina bekijken of er nog wat in de shop staat. Zo haal je dus ook gelijk fans binnen.

 

Andere voordelen

Zoals eerder genoemd heb je dus geen bestaande webshop nodig om Facebook Shops in te zetten. Iedereen kan het dus gebruiken, als je maar producten verkoopt.

Verdere voordelen aan Facebook Shops zijn:

  • Producten kunnen onbeperkt toegevoegd worden
  • Maak verschillende categorieën aan, voor een georganiseerde shop
  • Communicatie kan gelijk via Facebook gebeuren
  • Altijd inzicht in je statistieken via Facebook

    facebook-shops-addmark

Het opzetten van facebook shops; wat heb je nodig?

Je hebt niet veel nodig voor het opzetten van een Facebook Shop. Ten eerste heb je natuurlijk een Facebook-account en een Facebook-bedrijfspagina nodig. De meeste bedrijven hebben deze al en anders kan je deze makkelijk aanmaken.

Verder moet je een bedrijf hebben dat fysieke artikelen verkoopt, het is dus niet mogelijk om digitale of downloadbare producten te verkopen.

And that’s it! Je moet natuurlijk de shop nog wel opzetten en enkele gegevens koppelen zoals een geldige bankrekening. Maar meer heb je dus niet nodig voor het opzetten van Facebook Shops.

 

Note: Op dit moment wordt Facebook Shops alleen in Amerika getest. Wanneer Facebook Shops precies naar Nederland komt is nog niet bekend! De verwachting is in de komende maanden.

Wanneer Facebook Shops geïntroduceerd is in Nederland, leggen wij graag aan je uit hoe je Facebook Shops inzet voor jouw bedrijf!