3 tips voor jouw recruitment marketing

Carel Schrier Carel Schrier
08 juni, 2023
 

Door de overspoeling aan openstaande vacatures in de huidige banenmarkt vliegen de vacatures je inmiddels vast rond de oren. Het tekort aan personeel is een veelvoorkomend en groot probleem voor veel werkgevers. In deze blog geven wij jou 3 tips die jou als werkgever kunnen helpen met het vullen van jouw openstaande vacatures.  

Wat is recruitment marketing?

Recruitment marketing is een vorm van marketing dat zich richt op het promoten van het bedrijf en aantrekken van werknemers. Hierbij wordt ingezet op het uitlichten van de toegevoegde waarde over het werken bij een bedrijf. Het uiteindelijke doel is veelal het werven van geschikte personen voor bepaalde functies. Hieronder geven wij jouw drie tips die je kunt gebruiken in jouw recruitment marketing strategie.

1. Verander het traditioneel solliciteren

Social media inzetten lijkt een voor de hand liggende tip, maar we zien dat dit middel regelmatig verkeerd wordt ingezet door vele bedrijven. Het is van belang dat jouw bericht opvalt tussen de andere voorbijkomende berichten van concurrent bedrijven. Een praktijkvoorbeeld van wat wij hebben ingezet voor DNA United Forwarders is een vernieuwend concept op het traditionele solliciteren met CV en motivatiebrief. Met het opvragen van CV en motivatiebrieven is natuurlijk niet mis, maar indien je weinig tot geen respons krijgt, kan het verlagen van de drempel tot solliciteren een betere optie zijn. 

Het vernieuwende concept uit zich in het solliciteren door middel van een belgesprek. Bij interesse na het lezen van de vacaturepagina hoefden sollicitanten alleen hun gegevens achter te laten, zoals hun naam, e-mail en telefoonnummer. Hierna worden zij teruggebeld voor een kennismakingsgesprek, waar een medewerker van DNA juist de sollicitant overtuigt, in plaats van andersom.

addmark_blog_vacature-campagne

Dit concept heeft meerdere voordelen:

1. Je valt met deze methode meer op tussen de reguliere vacature berichten

2. Je verlaagt de drempel tot solliciteren, voor veel mensen is het schrijven van een motivatiebrief een lastige opgave. 

3. Je hebt direct contact en kunt elkaar gelijk vragen stellen om te ontdekken of er een match is.

2. Geef je zichtbaarheid een boost

Naast het plaatsen van vacatureberichten, is social media advertising een aanvullende optie. Dit helpen wanneer je merkt dat je te weinig respons ontvangt en dus meer zichtbaar moet zijn. Deze methode werkt wel iets sneller voor bedrijven die al wat data-inzichten hebben in het type medewerker dat zij willen aantrekken. Een goede targeting is uiterst belangrijk, zodat je niet je advertentie budget vergooit met het benaderen van mensen die niet relevant zijn voor jouw bedrijf. Probeer dus zoveel mogelijk data-inzichten te verkrijgen, zodat je het geschikte platform kunt kiezen en gericht op zoek kunt gaan naar potentiële medewerkers. 

3. Biedt jouw medewerkers een referral programma

Mond-tot-mond reclame is én blijft een krachtig middel om anderen mee te overtuigen. En wie kunnen nou beter functies omschrijven en uitleggen aan andere potentiële werknemers... Precies, jouw huidige personeel! Een referral programma richt zich dan ook op het bieden van een vergoeding wanneer een werknemer een sollicitant aandraagt. Uit onderzoek blijkt dat doorverwezen sollicitanten wel 4 keer meer potentie hebben voor een functie dan een 'normale' sollicitant. Dit komt doordat jouw personeel vaak goed kan inschatten welk type medewerker nodig is voor een functie. De moeite waard om te proberen, toch?

Bonus tip: verminder onnodig handmatige werkzaamheden

Als extraatje geven we een nog handige tip dat jou zowel tussentijds als toekomstig helpt, waardoor je minder werkzaamheden hoeft uit te voeren. Wist je dat HubSpot ontzettend veel automatiseringen kan bieden waardoor je minder handmatig te werk hoeft te verrichten? Je kunt mensen zelf afspraken laten plannen aan de hand van een synchroniserende meeting link van jouw online agenda, zoals wij in de onderstaande alinea toepassen.

Of denk aan het gebruik van workflows (automatisering) die door een bepaalde trigger een aanpassing in jouw systeem maakt. Neem bijvoorbeeld het automatisch mailen van een klant, zodra hij/zij een offerteaanvraag indient. Ontdek hier alle mogelijkheden met HubSpot

Meer weten? 

Wij gaan graag met jou in gesprek om te achterhalen hoe jij het best potentiële werknemers kunt bereiken. Via een kennismaking ontdekken wij waar je tegenaan loopt en wat wij eventueel aan ondersteuning kunnen bieden. Een kennismaking is altijd geheel vrijblijvend en gratis! Je kunt hier eenvoudig een kennismaking inplannen wanneer het jou uitkomt. Bellen of mailen mag natuurlijk ook, Sander helpt je graag.