Op de markt zijn veel CRM-platformen die verschillende oplossingen bieden. De CRM-platformen die consequent als beste worden beoordeeld zijn HubSpot en Salesforce. Niet voor niks, omdat beide platformen bijdragen aan het succes van vele organisaties. Reden genoeg om alle verschillen tussen deze twee platformen door te nemen en uit te leggen.
Zowel HubSpot als Salesforce zijn cloudgebaseerde CRM’s die door middel van verschillende tools de teams laten samenwerken om groei te realiseren. Beide platformen werken vanuit een gecentraliseerd databeheer en laten verschillende hubs/applicaties hierop aansluiten. Deze hubs en applicaties zijn gericht op specifieke marketing-, sales- en servicetaken. Het is mogelijk om efficiënter en effectiever te werken en dit allemaal terug te zien in overzichtelijke rapportages. Daarnaast is het stuk automatiseringen bij beide platformen enorm belangrijk voor het binnenhalen nieuwe leads en het opschalen van activiteiten.
Beide CRM-platformen lijken niet veel van elkaar te verschillen op het eerste gezicht. De opbouw van de platformen verschilt echter wel van elkaar. Zo heeft Salesforce een uitgebreid productportfolio dankzij de vele overnames die zij hebben gedaan. Met meer dan 60 overnames is dit een zogeheten cobbled CRM. Dit maakt het CRM meteen een stuk complexer. HubSpot is gebouwd vanuit één basis. Alle vijf de toevoegingen zijn naadloos op elkaar aangesloten.
Daarnaast zijn er nog aardig wat andere verschillen als we kijken naar de functionaliteiten, het gebruikersgemak, schaalbaarheid en prijs.
Zowel HubSpot als Salesforce zijn erop ingericht om klantdata op te slaan. Echter is het CRM van HubSpot gericht op contactpersonen en ligt de focus op marketing. Terwijl dit bij Salesforce meer gericht is op accounts en het stuk accountmanagement belangrijker is. Daarnaast zien we ook een groot verschil in de interface. Waar Salesforce een traditionele interface hanteert, ziet HubSpot er veel aantrekkelijker uit.
HubSpot is gestart als marketingtool en loopt op het gebied van marketing flink voor op Salesforce. Er zijn enorm veel mogelijkheden als het gaat om lead generation, lead nurturing en automations. Salesforce is meer gebouwd als salestool en loopt hiermee voor op HubSpot. Het grote verschil zit hier met name in het stuk customization. Op het moment dat er complexe salesprocessen worden gehanteerd, dan kan Salesforce hier meer opties in bieden. Binnen HubSpot kun je gebruik maken het ticketsysteem, kennisbank en kun je klantfeedback doormeten. De focus van Salesforce ligt hier minder op.
Naast de interface is HubSpot ook de winnaar als het gaat om gebruikersgemak. Het platform met de verschillende hubs is ontworpen voor de marketing-, sales- en serviceteams. Het is niet ingewikkeld en nieuwe gebruikers kunnen hier snel mee aan de slag. Salesforce zit wat ingewikkelder in elkaar en hiervoor is het noodzakelijk om intern een beheerder verantwoordelijk te stellen. De implementatie ligt wat ingewikkelder en de afhankelijkheid van een extern bureau is groot.
De klantondersteuning vanuit beide platformen is ook verschillend opgebouwd. HubSpot heeft veel aandacht voor klantondersteuning. Zij bieden 24/7 ondersteuning via chat, telefoon en email aan voor klanten met een Professional of Enterprise abonnement. Daarnaast bieden ze inspirerende courses aan waarmee je jouw (HubSpot) kennis naar een hoger niveau kan tillen. Van de HubSpot Academy kun je gratis gebruik maken.
Salesforce biedt ook 24/7 ondersteuning, maar dit brengt extra kosten met zich mee. Daarnaast zijn deze kosten gebaseerd op de contractprijs, dus hoe meer groei je realiseert hoe hoger de prijs van klantondersteuning wordt. Ook Salesforce biedt de mogelijkheid om gratis trainingen te volgen met hun Trailhead Academy. Om echt succes te behalen is het volgen van enkel de trainingen helaas niet voldoende.
Op het moment van oriënteren en een keuze maken tussen verschillende CRM systemen speelt de prijs een belangrijk rol. Hou er rekening mee dat bij de implementatie van een CRM systeem niet alleen systeemkosten zijn, maar ook consultancy kosten. Deze kosten liggen bij Salesforce flink wat hoger dan bij HubSpot.
Voor een team van 50 personen die gebruik van maken van de sales software kun je de volgende totaalkosten verwachten en wordt het verschil in prijs duidelijk:
HubSpot sales hub Enterprise: 75.000 dollar.
Salesforce sales cloud Enterprise: 236.000 dollar.
(bron)