Beginnen met Inbound Marketing

Carel Schrier Carel Schrier
29 maart, 2020
 

Heb je een website, maar levert dit je weinig bezoeken op? Haal je geen leads of conversies binnen? Dan is Inbound Marketing wellicht de heilige graal! Maar… Wat is Inbound Marketing precies?

AddMark is sinds begin 2020 HubSpot Partner geworden. Dat betekent dat wij klanten helpen met het implementeren van HubSpot en de juiste strategie die daarbij hoort. In dit artikel leggen we je graag de basis van Inboud Marketing uit.

 

Marketing in losse silo's

In veel organisaties worden diverse marketingmiddelen ingezet om de diensten en/of producten te promoten. Zo zijn bedrijven vaak actief op Social Media, versturen ze een nieuwsbrief en adverteren ze op Google. Binnen het bedrijf is er soms één marketeer die heel de marketing op zich neemt of zijn er zelfs meerdere marketeers verantwoordelijk voor specifieke onderdelen. Ieder is druk bezig met zijn of haar onderdeel en haalt daar het maximale uit. Helaas komt het vaak voor dat er zogenaamde silo’s ontstaan. Dat wil zeggen dat de kanalen niet optimaal op elkaar worden afgestemd en daardoor versterken de kanalen elkaar niet op de beste manier.

Bij Inbound Marketing wordt de focus gelegd op rendement. De verschillende marketingkanalen hebben hierbij allemaal hetzelfde doel, namelijk: de potentiële klant relevante content aanbieden op het juiste moment.

 

Marketing, Sales en Service

Een Inbound Marketing strategie kan een aantal verschillende kanalen met verschillende inhoud bevatten om prospects en klanten naar je website te trekken. Maar de strategie gaat verder dan alleen het genereren van traffic. Je moet deze groep namelijk blijven helpen, ondersteunen en versterken. Dat is hoe je jouw bedrijf kan laten groeien; ervoor zorgen dat Marketing, Sales én Service op elkaar afgestemd wordt voor zowel je huidige als potentiële klanten.

addmark-funnel-vs-flywheel

Sommige bedrijven houden vast aan een lineair verhaal waarbij klanten een onderdeel zijn. De focus ligt met name op de funnel zelf; van marketing naar sales en vervolgens vloeit daar een klant voor je bedrijf uit.

Inbound Marketing is gericht op een aanpak om op een menselijke en behulpzame manier zaken te doen. Als je namelijk content creëert om problemen en behoeften van klanten aan te pakken, zorg je voor kwalitatieve prospects. Daarnaast bouw je met deze relevante content vertrouwen en geloofwaardigheid op.

 

Attract, Engage en Delight

Dit vertaalt zich verder in de zogenaamde ‘flywheel’. De fases Attract, Engage en Delight in de flywheel is een continu proces en dit geeft exact de filosofie van Inbound Marketing weer. Door deze zaken goed op elkaar af te stemmen en te versnellen, kan je groeien met jouw bedrijf.

Maar hoe ziet dit er nou precies uit voor de verschillende onderdelen Marketing, Sales en Service? Dit laten we zien aan de hand van de flywheel.

addmark-marketing-flywheel

Als we kijken naar Marketing binnen de flywheel is het doel simpel; zorgen voor prospects voor je bedrijf. Hier ga je vervolgens op grote schaal proberen te engagen en vervolgens de ‘wrijving’ met je klant verlagen.

addmark-sales-flywheel

Het Sales team spendeert zijn tijd aan het in contact komen met mensen die klaar zijn voor een verkoopgesprek. Hierin probeert het Sales team de mensen te verrassen met oplossingen voor hun problemen.

addmark-marketing-flywheel

Als Service professional wil je huidige klanten helpen door antwoord te geven op hun vragen. Het geven van hulp wanneer de klant dit wil en hoe ze deze hulp willen ontvangen. Het gaat er hier met name om dat de ervaring goed moet zijn.

 

Inbound Marketing Methodiek

Kortom, Inbound Marketing is een methodiek die ervoor zorgt dat Marketing, Sales en Service op elkaar worden afgestemd, zodat de klant écht centraal staat. In een andere blog zullen we dieper ingaan op de flywheel en wat dit betekent voor Marketing, Sales en Service.