Carel Schrier Carel Schrier
09 april, 2024
 

Ontdek de essentiële factoren om te winnen met Google in 2024! Van Core Web Vitals tot AI, leer hoe je jouw website optimaliseert voor succes. 

In de steeds evoluerende wereld van SEO, blijft één vraag constant aan de horizon: hoe kom ik hoog in de zoekresultaten binnen de zoekmachine van Google? Het antwoord zit verstopt in het algoritme van Google, maar dat is nog niet zo simpel. Geregeld worden er updates doorgevoerd om het algoritme te verbeteren. Dit zijn soms kleine updates met weinig impact, maar er zijn ook updates die wél een grote impact hebben. Denk hierbij aan updates, zoals: Quality Updates, RankBrain en Fred. Dat zorgt er tegelijkertijd voor dat je jouw website continu moet blijven optimaliseren. Echter, is er altijd wel een rode draad in de factoren waar je rekening mee moet houden. Welke dat zijn? Die sommen we in deze blog voor je op, zodat jij kunt gaan winnen in Google.

1. Core Web Vitals

Beginnend met een van de meest fundamentele en inmiddels cruciale elementen voor hoge Google rankings: paginasnelheid. Google heeft pagina laadtijden al wel langer opgenomen in rankings, maar hebben ze daar in de laatste jaren steeds meer nadruk op gelegd. Dit zijn de zogeheten Core Web Vitals, ofwel belangrijke metrics die laadprestaties meten.

Google kijkt naar de volgende zaken als het gaat om pagespeed:

  • LCP (Largest Contentful Paint): Meet hoe snel de inhoud laadt. Het streven is om hierbij niet meer dan 2,5 seconden laadtijd te hebben.
  • FID (First Input Delay): Meet responsiviteit bij interacties. Het streven is om minder dan 100 milliseconden te hanteren.
  • CLS (Cumulative Layout Shift): Meet visuele stabiliteit tijdens het laden van de pagina. Het doel is 0,1 of minder.

Pagina's die slechte core web vitals leveren, zullen daar hinder van ondervinden bij de rankings. Zorg er dus voor dat je met de PageSpeed tool van Google eens een scan doet om te achterhalen hoe je ervoor staat. 

2. Techniek

Naast het optimaliseren van de snelheid van je website, moet je ook scherp kijken naar de techniek. Content kan niet excelleren als je website technisch niet in orde is. Dan kun je nog zulke fantastische content maken en de meest krachtige backlinks hebben, het zal gewoonweg niet helpen. Houd in ieder geval rekening met de volgende punten:

  • Snelle webhost met een goede CDN. 
  • Webframework wat snel werkt, zoals React. 
  • Implementeer HTTP/2 en HTTP/3.
  • Minimaliseer code.
  • Comprimeer bronnen om bestandsgroottes te verkleinen.
  • Schakel brotli of zopfli compressie in voor kleinere paginaladingen.
  • Cache assets lokaal.
  • Kies voor PHP 8+ voor betere prestaties.

3. Gebruikerservaring

Google's primaire doel is altijd geweest om gebruikers te voorzien van de meest relevante content die aansluit bij hun zoekintentie. Dit gaat gepaard met een uitstekende website-ervaring op het gebied van UX (User Experience). Probeer te achterhalen wat de pijnpunten zijn met behulp van bijvoorbeeld Clarity of HotJar. Elementen die UX verbeteren, zijn onder meer:

  • Een eenvoudig navigatiemenu.
  • Gemakkelijke paginalay-outs met duidelijke call-to-actions.
  • Heldere visuele aspecten en duidelijke typografie.
  • Consistente branding.
  • Aanvullende inhoud zoals FAQs, sitemaps, gerelateerde berichten.
  • Werkende interne links om crawlbaarheid te verbeteren.
  • Eenvoudige zoekfunctie.

4. Mobielvriendelijkheid

Mobile is niet meer weg te denken uit het digitale landschap. Vandaar dat mobielvriendelijkheid ook een essentiële rol speelt in de rankingfactoren. Google heeft namelijk aangegeven dat ze standaard mobile-first indexeren. Maar, wat maakt een site mobielvriendelijk? Denk hierbij aan:

  • Responsief ontwerp dat zich aanpast aan alle schermgroottes.
  • Eenvoudige navigatie en pagina-indelingen voor zowel mobile als desktop.
  • Vermijd pagina's en pop-ups die gebruikerservaring kunnen verstoren.
  • Snelle paginasnelheden.
  • Vermijd onhandig horizontaal scrollen.
  • Leesbare tekst

5. Domeinautoriteit

Één van de onderdelen die vaak onderbelicht blijft, is de domeinautoriteit. Die zegt eigenlijk hoe autoritair ofwel hoeveel vertrouwen jouw website heeft opgebouwd. Een hogere autoriteit heeft veel invloed op je rankings en de concurrentie op de zoektermen. Als je gaat werken aan je domeinautoriteit, houdt dan rekening met de volgende punten:

  • Vergaar backlinks van websites met een hoge autoriteit. Focus hierbij op kwaliteit in plaats van kwantiteit.
  • Blijf up-to-date en publiceer regelmatig relevante content.
  • Domeinen met een langere geschiedenis worden vaak gezien als meer autoritair.
  • Gebruik HTTPS over je hele site. Niet alleen voor veiligheid, maar ook betrouwbaarheid.
  • Bezoekers die tijd besteden aan het verkennen van je site helpt je om autoriteit op te bouwen.
  • Sociale shares, reacties, of andere engagement verbeteren je autoriteit.

6. SEO geoptimaliseerde content

Ondanks dat er veel factoren zijn die invloed hebben op je rankings, blijft content natuurlijk wel één van de meest belangrijke factoren. Google wil de zoekers namelijk matchen met de meest relevante content. Zorg er in je contentstrategie voor dat je gebruik maakt van E-E-A-T. Dit staat voor Ervaring, Expertise, Autoriteit, en Betrouwbaarheid. Naast het feit dat je content creëert die de zoekintentie van je doelgroep beantwoordt, laat je ook jouw ervaring binnen het onderwerp doorschemeren. Het opbouwen van vertrouwen en expertise kun je op meerdere manieren aangeven. Denk hierbij aan bijvoorbeeld certificeringen, casestudies en biografieën. Houdt bij het schrijven rekening met: 

  • Maak content wat écht antwoord geeft op de zoekvraag. Simpele, korte content stukken slagen er vaak niet in om te ranken. 
  • Gebruik trefwoorden op passende wijze binnen je content om de relevantie aan te geven. Zorg ervoor dat je niet gaat overdrijven door het zoekwoord tientallen keren in je tekst op te nemen.
  • Een heldere paginastructuur is van belang. Gebruik hierbij koptitels met H1 en H2, duidelijke secties en eventueel een inhoudsopgave.
  • Zorg dat jouw content boeiend genoeg om te lezen is, maar vooral dat het fijn om te lezen is. Zorg ervoor dat je tekst bijvoorbeeld voldoet aan B1.
  • Wissel je tekst af met relevante afbeeldingen, video's of andere aanvullende content.
  • Maak gebruik van zogeheten pillar pages en clusters. Pillar pages zijn uitermate geschikt voor informatieve zoekopdrachten.
  • Citeer bronnen die relevant zijn voor je content. Daardoor open je kansen voor eventuele backlinks.
  • Als je AI gebruikt, zorg er dan voor dat je zelf wel je eigen draai aan de tekst geeft en ook aanvullingen doet om je tekst eigen te maken.

7. Voice Search Optimalisatie (VSO)

Voice Search is een factor die vandaag de dag wellicht nog wat minder impact zal maken, maar wel enorme stappen maakt. Er zijn steeds meer slimme apparaten in huis waar je met behulp van Siri, Alexa of Google Assistant opdrachten aan kunt geven. Hiervoor moet je voor SEO-doeleinden rekening houden met:

  • Focus op long-tail formaten met een vraagstelling.
  • Gebruik natuurlijke spreektaal in je tekst.
  • Optimaliseer pagina's voor Featured Snippets.

8. Lokale SEO

Zeker als je een lokaal bedrijf hebt, is het optimaliseren van je Google My Business profiel enorm van belang. Zorg bij het optimaliseren van je locatie voor:

  • Een volledig ingevuld profiel met foto's, websitelink, openingstijden en andere relevante informatie.
  • Zorg ervoor dat je reviews krijgt en ook actief beheerd. Ga de interactie aan.
  • Consistente invulling van bedrijfsnaam, adres en telefoonnummer.
  • Maak content waarbij je ook op lokaal inzet, zoals ‘bioscoop Goes’.
  • Zorg ervoor dat je regelmatig berichten plaats binnen je profiel.

9. AI

Ik heb het daarnet al even aangehaald, maar één van de meest razendsnelle ontwikkelingen is AI. Er zijn steeds meer mogelijkheden om AI te combineren met je SEO werkzaamheden. Al blijft een menselijke tussenkomst momenteel nog essentieel. Binnen HubSpot zijn er ook tal van mogelijkheden om AI te gebruiken binnen het platform. Denk hierbij aan mogelijkheden, zoals:

  • Laat AI je Meta teksten schrijven. 
  • Maak gemakkelijk content met behulp van AI.
  • Laat je tekst herschrijven naar B1 taalniveau
  • Vind backlink kansen.

Dan geven we graag nog antwoord op de 10 meest gestelde vragen binnen Google omtrent de Google ranking factoren:

1. Wat zijn de belangrijkste Google ranking factoren?
Hierboven hebben we de belangrijkste zaken omschreven als het gaat om de ranking factoren. Dat zijn de onderwerpen: core web vitals, tech stack, gebruikerservaring, mobielvriendelijkheid, domeinautoriteit, SEO geoptimaliseerde content, voice search optimalisatie, lokale SEO en AI.

2. Hoe kan ik mijn website optimaliseren voor Google's algoritme?
Zorg ervoor dat je weet waar de pijnpunten van je website zitten. Begin daarom eerst met het in kaart brengen door middel van SEO tools als een Ahrefs of SEMRush. Je krijgt dan een zogenaamde Site Health score, inzicht in domeinautoriteit en nog veel meer. Hiermee kan je een plan maken met prioritering om zodoende alles na te lopen en aan te passen waar nodig.

3. Heeft de snelheid van mijn website invloed op mijn Google ranking?
Ja, website snelheid heeft zeker invloed op je rankings, maar staar je er niet blind op. Een score vanaf 80 is zeker al een goede basis en zal al het nodige effect hebben, maar blijf altijd streven naar 100. Het kan altijd beter natuurlijk!

4. Hoe belangrijk zijn backlinks voor SEO?
Backlinks zijn zeker een belangrijk onderdeel om beter vindbaar te worden ofwel hogere rankings te pakken. Het geeft aan in hoeverre jouw website een autoriteit is of beter gezegd hoe betrouwbaar jouw website is. Zorg er dus voor om relevante en kwalitatieve backlinks te vergaren. Ga in dit geval voor kwaliteit in plaats van kwantiteit!

5. Hoe meet Google de gebruiksvriendelijkheid van een website?
Om de gebruiksvriendelijkheid van je website te meten, maak je gebruik van de Search Console. Door je domein te verifiëren zorg je ervoor dat Google de gebruiksvriendelijkheid kunt meten. Je krijgt hierdoor belangrijke data inzichtelijk, zoals crawl- en indexeringsproblemen, welke zoektermen er gebruikt worden om op jouw website te komen en hoe je presteert binnen de zoekresultaten.

6. Wat is het belang van mobiele optimalisatie voor Google rankings?
We hebben het in deze blog al eerder over geschreven, maar mobiel is niet meer weg te denken uit het digitale landschap. Het is dan ook niet gek dat mobiele optimalisatie een essentiële rol speelt in de rankingfactoren. Zoals gezegd heeft Google namelijk aangegeven dat ze standaard mobile-first indexeren. 

7. Hoe werkt Google's RankBrain en wat betekent het voor SEO?
Google RankBrain is een stukje techniek wat gebruikt wordt binnen de zoekalgoritmes. Voor Google RankBrain hebben medewerkers van Google zogeheten ”Trainings Data” bepaald. Deze data bevatten de beste zoekresultaten. Op basis van die websites, bouwt Rankbrain zijn eigen algoritme. Dit algoritme zou dus wel de factoren kunnen bevatten die ooit gedefinieerd zijn, maar daar is niks van zeker. Je volledige website wordt nu dus in zijn geheel door het algoritme van Rankbrain gehaald. Dit vormt de basis wat de posities in Google bepalen. Uiteraard zijn er wel stelregels en factoren die enorm meespelen, deze hebben we hierboven samengevat. 

8. Wat is de impact van sociale signalen op Google rankings?
Er heerst al jaren discussie in hoeverre een socialmediakanaal invloed heeft op je Google-rankings. Zelfs Google heeft zelf aangegeven dat social media geen effect heeft op je rankings, maar ondanks al deze geluiden blijkt het toch anders in elkaar te steken. Uit meerdere onderzoeken vanuit diverse bureaus blijkt dat het wel degelijk voor een impact kan zorgen. Zorg er dus voor dat je ook actief en up-to-date blijft op de social kanalen die jij inzet.

9. Hoe kan ik mijn lokale SEO verbeteren voor betere zichtbaarheid in Google?
Hierboven hebben we het al genoemd, maar zorg er in ieder geval voor dat jouw Google My Business profiel volledig is ingevuld, vergaar reviews op je locatievermelding en publiceer regelmatig berichten op je profiel. Op die manier bouw je niet alleen vertrouwen op, maar ook hogere rankings.

10. Wat zijn de beste praktijken voor het gebruik van keywords om mijn Google ranking te verbeteren?
Binnen Google Ads heb je de zogeheten Zoekwoord Planner. Ga op zoek naar relevante en passende termen met de juiste intentie. Dit is wellicht een enorm uitzoekwerk, maar uiteindelijk vormt dit onderzoek de basis voor je SEO-inspanningen. Goed om daar dus de tijd voor te nemen om een gedegen zoekwoordenonderzoek te creëren. Vervolgens ga je aan de slag met het maken van pillar pages en clusters om je SEO te optimaliseren.

2024 en daar voorbij!

Uiteraard blijft alles in een razend tempo verder doorontwikkelen en zal dat niet anders zijn aan de kant van Google. Zorg ervoor dat je bovenstaande factoren onder de knie hebt en scherp blijft op de ontwikkelingen. Het beter vindbaar worden is geen spel wat je binnen één dag uitspeelt, maar het is een continu proces van optimalisatie. Vergeet daarbij je andere marketinginspanningen niet, zodat je een integrale aanpak creëert om je potentiële klanten te bereiken.

Hulp nodig bij het beter vindbaar krijgen van jouw website? Wij gaan graag het gesprek met je aan.

Plan Afspraak →