insocial-logo-wit

Insocial & HubSpot: Kosten per lead 50% lager met Google Ads

Insocial is een platform dat organisaties helpt de klantbeleving te analyseren. Of het nu gaat om service, website-ervaring of medewerkerstevredenheid, alle data wordt centraal verzameld. Insocial maakt verbeterpunten inzichtelijk en gebruikt klantfeedback voor gerichte verbeteringen. Het is geen verrassing dat Insocial zelf gepassioneerd is over data en deze inzichten voor marketing inzet.
  • Home
  • Cases
  • Insocial & HubSpot: Kosten per lead 50% lager met Google Ads
addmark-headermockup-insocial
Data-gedreven social media strategieën
Persoonlijke benadering en maatwerk
Verhoogde betrokkenheid en conversie
Over Insocial

Digitale groei als belangrijke pijler

Bij Insocial is digitale groei van groot belang, wat heeft geleid tot de keuze om over te stappen van Salesforce naar HubSpot. Deze stap is bedoeld om de marketingactiviteiten naar een hoger niveau te tillen. Na de onboarding en de juiste inrichting van de data, was het belangrijk om deze data verder te verrijken en tegelijkertijd in te zetten voor het optimaliseren van campagnes. 

Naast de migratie van Salesforce naar HubSpot werken we ook samen met Monique van Geest, Marketeer bij Insocial, om de inbound marketingstrategie van het bedrijf verder te ontwikkelen. Door gebruik te maken van automatiseringen wordt data in realtime aangevuld, waardoor deze direct kan worden ingezet voor het verbeteren en optimaliseren van campagnes.

HubSpot

De kracht van HubSpot

Klantdata inzichtelijk met HubSpot

Met de onboarding van Salesforce naar HubSpot was een groot klantbestand beschikbaar om het CRM van HubSpot mee te vullen. Alle verzamelde data netjes inzichtelijk maken is essentieel voor een stevige basis. Daarnaast moet deze data real time aangevuld worden met nieuwe data. Hiervoor zijn de volgende koppelingen en onderdelen vanuit HubSpot gebruikt:

• HubSpot WordPress plugin
• HubSpot formulieren
• Integratie Outlook Calendar
• Integratie Google Search Console
• Koppeling LinkedIn en Facebook
• Koppeling Google Ads

Dankzij deze koppelingen en integraties is data real time inzichtelijk binnen de HubSpot portal van Insocial. Behalve data verzamelen, kan data ook nauwkeurig herleid worden. Met behulp van HubSpot tracking is er marketing breed inzicht in de resultaten. Dit inzicht gaat zelfs verder tot op de persoon specifiek. Zo kan er precies gekeken worden naar welke content er is bekeken, of er interactie is geweest met campagnes, in welke email workflows een contact zich bevindt en meer. Voor zowel het marketing -, sales – en service team inzichten die belangrijk zijn.

Met het volledig inzichtelijk maken van alle klantdata en real time aanvullen van nieuwe recente informatie hebben we de basis gelegd voor het gebruik van lifecycle stages voor Insocial. Lifecycle stages worden gebruikt om contacten te categoriseren op basis van waar ze zich bevinden binnen het marketing- en salesproces. Met het gebruik van deze fases worden leads op een juiste manier benaderd. Een standaard lifecycle stage bevat de volgende fases:

Subscriber: Een contactpersoon die zich heeft aangemeld voor een blog of nieuwsbrief.
Lead: Een contactpersoon die is geconverteerd via een formulier of andere marketingmiddelen.
Marketing qualified lead: Een contactpersoon dat door het marketingteam is gekwalificeerd voor het salesteam.
Sales qualified lead: Een contactpersoon dat door het salesteam is gekwalificeerd als potentiële klant.
Opportunities: Een contactpersoon dat geassocieerd is met een deal.
Klant: Een contactpersoon met minimaal één gesloten deal.
Evangelist: Een klant die zich inzet voor de organisatie.
Overig: Een contactpersoon die niet binnen bovengenoemde fases valt.

Voor Insocial was het met name belangrijk dat de MQL’s (marketing qualified leads) en SQL’s (sales qualified leads) inzichtelijk werden om hier vervolgens de marketing en sales juist op in te richten. Met behulp van HubSpot workflows worden deze lifecycle stages automatisch toegevoegd aan de contactpersonen. Verschillende activiteiten worden gebruikt als trigger voor deze automations. Op het moment dat er een specifiek HubSpot formulier wordt ingevuld kent HubSpot automatisch de waarde MQL of SQL toe aan het contactpersoon. Naast HubSpot formulieren fungeren ook LinkedIn lead generation ads als trigger voor het toekennen van een waarde.

Op het moment dat de ‘lifecycle stage’ workflows binnen HubSpot staan ingesteld is er precies inzichtelijk op welk punt een contactpersoon zich bevindt binnen de customer journey. Deze informatie is voor elke onderneming belangrijk en kan enorm helpen bij het creëren van een waardevolle klantreis.

De marketing van Insocial past zich aan op het punt waar een contactpersoon zich bevindt binnen de klantreis. Wanneer er bijvoorbeeld een whitepaper wordt gedownload is er zodanig interesse in de product en diensten van Insocial dat dit contactpersoon waarschijnlijk interesse heeft om een demo in te plannen met het sales team. Andersom werkt dit ook. Op het moment dat een contactpersoon een demo aanvraagt, is hij of zij al overtuigd van de producten en diensten van Insocial en wil hier verder naar kijken samen met een professional vanuit Insocial. Dit contactpersoon heeft dan geen whitepaper meer nodig om geïnformeerd of overtuigd te worden door Insocial

Met behulp van deze data wordt er gewerkt aan de relevantie van de content en het toevoegen van waarde binnen een klantreis. Zo wordt er op basis van data de juiste emails automatisch verzonden.

Marketingoptimalisatie: Google Ads en HubSpot hand-in-hand

Alle marketing vanuit één platform beheren werkt niet alleen efficiënt, het zorgt er ook nog eens voor dat je data steeds verder verrijkt wordt. En deze data is daarnaast weer interessant voor het sales- en serviceteam. HubSpot is het platform die deze inzichten volledig omarmt en mogelijk maakt.

Een koppeling tussen Google Ads en HubSpot is makkelijk gelegd en een eerste stap naar campagne optimalisatie. Met deze koppeling worden nieuwe leads herleid naar de campagnes waarmee ze interactie hebben gehad. Dit maakt het dus mogelijk om specifieke campagnes niet af te rekenen op aankopen, maar juist op de tussenfases binnen het aankoopproces. Dit geeft beter een specifieker en inzicht waarop campagnes weer geoptimaliseerd kunnen worden.


Binnen HubSpot marketingtools kun je via ‘Ads’ de advertenties van verschillende platformen beheren. Daarnaast is het mogelijk om op basis van klantdata doelgroepen aan te maken, evenementen toe te voegen en alle campagnes te analyseren. Door het gebruik van doelgroepen en evenementen zorg je ervoor dat de campagnes worden geoptimaliseerd.

Ads events zijn evenementen die je kunt aanmaken om de lifecycle stages vanuit HubSpot te synchroniseren met de advertentienetwerken. Hiermee optimaliseer je de advertenties die zijn gekoppeld. Een belangrijk onderdeel en waar Insocial mooie resultaten mee behaalt. Bij het aanmaken van de events heb je de keuze uit alle lifecycle stages en aan de hand van de hoeveelheid data die binnen het CRM beschikbaar is, realiseer je hiermee een enorme optimalisatieslag.

Na het aanmaken van de verschillende gebeurtenissen worden deze weergegeven onder Events in het advertentiedashboard van HubSpot. Deze gebeurtenissen kunnen zowel voor Google als Facebook gebruikt worden om de weergave van advertenties te optimaliseren.

De wijzigingen die binnen HubSpot worden doorgevoerd in de lifecycle stages worden direct gesynchroniseerd met het Google Ads account als conversieactie. Ditzelfde geldt ook voor het Facebook-advertentieaccount. Per netwerk worden de volgende gebeurtenisgegevens versleuteld en verzonden op basis van vereisten van elk netwerk:

Facebook:
• Lead-ID
• Levenscyclusfase
• Waarde

Google-advertenties:
• GCLID van het contact (een Google-identificatienummer)
• Levenscyclusfase
• Waarde

Met het juist inrichten van HubSpot en het gebruik van Ads Events hebben we samen met Insocial een daling in de kosten per lead weten te realiseren. Met 50% minder kosten per lead is er een enorme optimalisatieslag gemaakt binnen de Google Ads campagnes. Een optimalisatie die voor meer groei en resultaat zorgt.

1. Klantdata inzichtelijkmet HubSpot

Klantdata inzichtelijk met HubSpot

Met de onboarding van Salesforce naar HubSpot was een groot klantbestand beschikbaar om het CRM van HubSpot mee te vullen. Alle verzamelde data netjes inzichtelijk maken is essentieel voor een stevige basis. Daarnaast moet deze data real time aangevuld worden met nieuwe data. Hiervoor zijn de volgende koppelingen en onderdelen vanuit HubSpot gebruikt:

• HubSpot WordPress plugin
• HubSpot formulieren
• Integratie Outlook Calendar
• Integratie Google Search Console
• Koppeling LinkedIn en Facebook
• Koppeling Google Ads

Dankzij deze koppelingen en integraties is data real time inzichtelijk binnen de HubSpot portal van Insocial. Behalve data verzamelen, kan data ook nauwkeurig herleid worden. Met behulp van HubSpot tracking is er marketing breed inzicht in de resultaten. Dit inzicht gaat zelfs verder tot op de persoon specifiek. Zo kan er precies gekeken worden naar welke content er is bekeken, of er interactie is geweest met campagnes, in welke email workflows een contact zich bevindt en meer. Voor zowel het marketing -, sales – en service team inzichten die belangrijk zijn.

2. Onderscheid maken met HubSpot lifecycles stages

Met het volledig inzichtelijk maken van alle klantdata en real time aanvullen van nieuwe recente informatie hebben we de basis gelegd voor het gebruik van lifecycle stages voor Insocial. Lifecycle stages worden gebruikt om contacten te categoriseren op basis van waar ze zich bevinden binnen het marketing- en salesproces. Met het gebruik van deze fases worden leads op een juiste manier benaderd. Een standaard lifecycle stage bevat de volgende fases:

Subscriber: Een contactpersoon die zich heeft aangemeld voor een blog of nieuwsbrief.
Lead: Een contactpersoon die is geconverteerd via een formulier of andere marketingmiddelen.
Marketing qualified lead: Een contactpersoon dat door het marketingteam is gekwalificeerd voor het salesteam.
Sales qualified lead: Een contactpersoon dat door het salesteam is gekwalificeerd als potentiële klant.
Opportunities: Een contactpersoon dat geassocieerd is met een deal.
Klant: Een contactpersoon met minimaal één gesloten deal.
Evangelist: Een klant die zich inzet voor de organisatie.
Overig: Een contactpersoon die niet binnen bovengenoemde fases valt.

Voor Insocial was het met name belangrijk dat de MQL’s (marketing qualified leads) en SQL’s (sales qualified leads) inzichtelijk werden om hier vervolgens de marketing en sales juist op in te richten. Met behulp van HubSpot workflows worden deze lifecycle stages automatisch toegevoegd aan de contactpersonen. Verschillende activiteiten worden gebruikt als trigger voor deze automations. Op het moment dat er een specifiek HubSpot formulier wordt ingevuld kent HubSpot automatisch de waarde MQL of SQL toe aan het contactpersoon. Naast HubSpot formulieren fungeren ook LinkedIn lead generation ads als trigger voor het toekennen van een waarde.

3. Relevantie enwaarde met decustomer journey

Op het moment dat de ‘lifecycle stage’ workflows binnen HubSpot staan ingesteld is er precies inzichtelijk op welk punt een contactpersoon zich bevindt binnen de customer journey. Deze informatie is voor elke onderneming belangrijk en kan enorm helpen bij het creëren van een waardevolle klantreis.

De marketing van Insocial past zich aan op het punt waar een contactpersoon zich bevindt binnen de klantreis. Wanneer er bijvoorbeeld een whitepaper wordt gedownload is er zodanig interesse in de product en diensten van Insocial dat dit contactpersoon waarschijnlijk interesse heeft om een demo in te plannen met het sales team. Andersom werkt dit ook. Op het moment dat een contactpersoon een demo aanvraagt, is hij of zij al overtuigd van de producten en diensten van Insocial en wil hier verder naar kijken samen met een professional vanuit Insocial. Dit contactpersoon heeft dan geen whitepaper meer nodig om geïnformeerd of overtuigd te worden door Insocial

Met behulp van deze data wordt er gewerkt aan de relevantie van de content en het toevoegen van waarde binnen een klantreis. Zo wordt er op basis van data de juiste emails automatisch verzonden.

4. Marketingoptimalisatie: Google Ads en HubSpothand-in-hand

Marketingoptimalisatie: Google Ads en HubSpot hand-in-hand

Alle marketing vanuit één platform beheren werkt niet alleen efficiënt, het zorgt er ook nog eens voor dat je data steeds verder verrijkt wordt. En deze data is daarnaast weer interessant voor het sales- en serviceteam. HubSpot is het platform die deze inzichten volledig omarmt en mogelijk maakt.

Een koppeling tussen Google Ads en HubSpot is makkelijk gelegd en een eerste stap naar campagne optimalisatie. Met deze koppeling worden nieuwe leads herleid naar de campagnes waarmee ze interactie hebben gehad. Dit maakt het dus mogelijk om specifieke campagnes niet af te rekenen op aankopen, maar juist op de tussenfases binnen het aankoopproces. Dit geeft beter een specifieker en inzicht waarop campagnes weer geoptimaliseerd kunnen worden.


5. Kosten per lead 50% lager met HubSpot

Binnen HubSpot marketingtools kun je via ‘Ads’ de advertenties van verschillende platformen beheren. Daarnaast is het mogelijk om op basis van klantdata doelgroepen aan te maken, evenementen toe te voegen en alle campagnes te analyseren. Door het gebruik van doelgroepen en evenementen zorg je ervoor dat de campagnes worden geoptimaliseerd.

Ads events zijn evenementen die je kunt aanmaken om de lifecycle stages vanuit HubSpot te synchroniseren met de advertentienetwerken. Hiermee optimaliseer je de advertenties die zijn gekoppeld. Een belangrijk onderdeel en waar Insocial mooie resultaten mee behaalt. Bij het aanmaken van de events heb je de keuze uit alle lifecycle stages en aan de hand van de hoeveelheid data die binnen het CRM beschikbaar is, realiseer je hiermee een enorme optimalisatieslag.

Na het aanmaken van de verschillende gebeurtenissen worden deze weergegeven onder Events in het advertentiedashboard van HubSpot. Deze gebeurtenissen kunnen zowel voor Google als Facebook gebruikt worden om de weergave van advertenties te optimaliseren.

De wijzigingen die binnen HubSpot worden doorgevoerd in de lifecycle stages worden direct gesynchroniseerd met het Google Ads account als conversieactie. Ditzelfde geldt ook voor het Facebook-advertentieaccount. Per netwerk worden de volgende gebeurtenisgegevens versleuteld en verzonden op basis van vereisten van elk netwerk:

Facebook:
• Lead-ID
• Levenscyclusfase
• Waarde

Google-advertenties:
• GCLID van het contact (een Google-identificatienummer)
• Levenscyclusfase
• Waarde

Met het juist inrichten van HubSpot en het gebruik van Ads Events hebben we samen met Insocial een daling in de kosten per lead weten te realiseren. Met 50% minder kosten per lead is er een enorme optimalisatieslag gemaakt binnen de Google Ads campagnes. Een optimalisatie die voor meer groei en resultaat zorgt.

Strategische Digitale Groei

Digitale groei als belangrijke pijler

Digitale ervaringen krijgen steeds meer waarde in de hedendaagse markt, waarbij een diepgaand inzicht in klantbehoeften en een scherpe focus op markt-kansen essentieel zijn voor succes. Het begrijpen van de wensen en verwachtingen van klanten stelt bedrijven in staat om hun diensten en producten beter af te stemmen op de vraag, wat leidt tot een verhoogde klanttevredenheid en loyaliteit. Bij Insocial wordt digitale groei niet alleen gezien als een kernpijler, maar als een strategische noodzaak die zorgt voor een solide basis om de marketing continu te verbeteren en naar een hoger niveau te tillen. Dit betekent dat er voortdurend wordt geïnvesteerd in innovatieve technologieën en dat er een cultuur van voortdurende verbetering wordt bevorderd. Hierbij worden de volgende elementen in acht genomen: het analyseren van klantgegevens, het optimaliseren van digitale kanalen, en het ontwikkelen van gepersonaliseerde marketingstrategieën die inspelen op de unieke behoeften van de doelgroep.

 

addmark-cases-gallery-insocial-cijfers addmark-cases-insocial-website-slider-blogs addmark-cases-website-slider-werkenbij addmark-cases-website-slider-menu
addmark-cases-gallery-insocial-cijfers addmark-cases-insocial-website-slider-blogs addmark-cases-website-slider-werkenbij addmark-cases-website-slider-menu
"HubSpot geeft ons de kans om dieper in te gaan op de relatie met onze (potentiële) klant"
Monique van Geest Marketeer - Insocial
addmark-cases-reviews-insocial-monique
Uitgelichte cases

Projecten waar we trots op zijn

HubSpot Marketing

Insocial & HubSpot: Kosten per lead 50% lager ...

Website Marketing

ABO Milieuconsult: beter vindbaar in de ...

HubSpot Website Marketing

DNA United Forwarders: Formulier inzendingen ...

Website Marketing

Fruitlife: Website zichtbaarheid toegenomen met ...

HubSpot Website

Bij een nieuwe huisstijl hoort een nieuwe website ...

HubSpot Marketing

Insocial & HubSpot: Kosten per lead 50% lager ...

Website Marketing

ABO Milieuconsult: beter vindbaar in de ...

HubSpot Website Marketing

DNA United Forwarders: Formulier inzendingen ...

Website Marketing

Fruitlife: Website zichtbaarheid toegenomen met ...

HubSpot Website

Bij een nieuwe huisstijl hoort een nieuwe website ...