Inbound Sales
De inbound sales aanpak is anders dan de traditionele sales aanpak. Er wordt namelijk niet gefocust op zoveel mogelijk verkopen maar op de klant zelf. Bij inbound sales draait het om waarde toevoegen aan het proces dat klanten afleggen om de gewenste oplossing voor hun probleem te vinden.
Wat is inbound sales?
Inbound sales is een sales aanpak die zich aanpast aan de buyer journey. Het gaat erom dat de gehele sales aanpak wordt afgestemd op de klant en wat en zij nodig hebben.
Het is daarom voor het salesteam belangrijk dat je je klant leert kennen. Hierbij kun je denken aan onder andere de volgende vragen:
- Welke interesses hebben ze?
- Welke problemen ervaren ze?
- Wat triggerd het probleem?
- Hoe zouden ze het graag opgelost zien?
- Welke mediakanalen gebruiken ze?
Door research te doen, informatie uit je CRM te halen en in gesprek te gaan met je potentiële klanten verzamel je cruciale informatie. Informatie die je kan helpen bij het vervullen van de behoeftes van je klant.
Van klant naar promotor
De inbound filosofie draait om het helpen en informeren van potentiële en bestaande klanten op een menselijke manier. Als zij goed geholpen worden en tevreden zijn over je product/dienst kunnen ze functioneren als promotor voor je bedrijf. Dit is erg belangrijk, positieve mond tot mond reclame kan mensen namelijk enthousiasmeren en aansporen ook met je business in zee te gaan.
De keerzijde is dat negatieve mond tot mond reclame mensen ervan weerhouden je product of dienst te kopen. Het is dus erg belangrijk dat je als salesteam klaarstaat voor je klant en biedt wat zij nodig hebben.
Flywheel
In het flywheel, dat gecreëerd is door HubSpot, is te zien dat sales wordt aangevuld en ondersteund door marketing en service. De 3 teams moeten ervoor zorgen dat klanten de juiste content en service krijgen op een moment dat ze het nodig hebben. Dit verloopt alleen soepel als de teams elkaar aanvullen en waar nodig versterken.
Op deze manier ben je als organisatie in staat je klanten van alle informatie te voorzien die ze denken nodig te hebben bij het nemen van een weloverwogen besluit. Wanneer dit het geval is kan een klant kiezen voor een product of dienst waar ze achter staan en vertrouwen in hebben.