Marketing automation

Marketing automation zet je in voor de gehele klantreis. Op basis van data zet je marketing in met als doel een uitmuntende ervaring. Dit heeft effect op de hoeveelheid en kwaliteit van nieuwe leads, het aantal geconverteerde leads en de groei van loyale klanten.

Hoe werkt het?

Automatiseringen beginnen bij data. Een goed werkend CRM-systeem waarin alle data real time beschikbaar is, is hierbij essentieel. Hoe meer data er beschikbaar is, hoe complexer en uitgebreider de marketing automations ingericht kunnen worden.

Marketing automations bestaan uit verschillende workflows. Elke workflow heeft een trigger nodig om geactiveerd te worden. Op het moment dat er een activiteit plaatsvindt of een eigenschap wordt bijgewerkt, kan dit het begin van een workflow vormen.

Zodra de workflow is gestart zijn er verschillende splitsingen, taken en acties die ingesteld kunnen worden. Deze vinden plaats op basis van filters. 

Het uiteindelijke doel stel je per workflow afzonderlijk in. Dit kan een bepaalde activiteit zijn, zoals het bekijken van een e-mail of zelfs een volgende lifecycle stage bereiken.

Voorbeeld workflow

Een succesvolle workflow begint met het uitschrijven van werkzaamheden en structuren binnen de organisatie. Vanuit daar creëer je succesvolle workflows die voor efficiënte en een goede klantervaring zorgen.

Als voorbeeld gebruiken we het opvolgen van kwalitatieve leads. Op het moment dat een nieuwe kwalitatieve lead een formulier invult, moet deze actie op een juiste manier worden opgevolgd. Op het moment dat er een formulier wordt ingevuld, verandert de lifecycle stage in ‘lead’. Je wilt er alles aan doen om de nieuwe lead te nurteren en begeleiden om de volgende lifecycle stage te bereiken. Met behulp van gepersonaliseerde content dat waardevol is voor jouw leads, bouw je verder aan deze relaties. Het bouwen van deze automatiseringen ziet er als volgt uit:

Starten met marketing automations

Marketing automations zijn het verlengde van jouw inbound marketing strategie. Je gaat aan de slag met het creëren van een waardevolle en effectieve relatie met (potentiële) klanten. Hiervoor heb je inzicht nodig in wie je doelgroep precies is en deze inzichten moeten op een centrale plek opgeslagen worden. Vervolgens kijk je welke content hierbij aansluit en op welk moment. Denk aan whitepapers, blogs, demo, webinars etc. Vervolgens ga je bepalen welke leads voor jou het meest waardevol zijn en dus werken met lead scoring.

Het is dus ook erg belangrijk om een systeem te gebruiken die aan je wensen voldoet. HubSpot is hier volledig op ingericht en kan biedt verschillende tools die interessant zijn bij het inrichten en beheren van marketing automations.

Uitgelichte cases

Projecten waar we trots op zijn

addmark-insocial-cases-google-ads-kosten-lager
HubSpot Marketing

Kosten per lead 50% lager met Google Ads

addmark-abo-cases-top-zoekwoorden
Website Marketing

Hoe krijg je zoekwoorden in de google top 3?

addmark-dna-cases-formulier-inzendingen
HubSpot Website Marketing

DNA United Forwarders: Ingevulde formulieren ...

addmark-fruitlife-case-website-zichtbaarheid
Website Marketing

Stijging website zichtbaarheid met 20,8%

addmark-visma-cases-nieuwe-huisstijl-nieuwe-website
HubSpot Website

Bij een nieuwe huisstijl hoort een nieuwe website!

addmark-insocial-cases-google-ads-kosten-lager
addmark-abo-cases-top-zoekwoorden
addmark-dna-cases-formulier-inzendingen
addmark-fruitlife-case-website-zichtbaarheid
addmark-visma-cases-nieuwe-huisstijl-nieuwe-website