Customer journey
Een klantreis ofwel customer journey bestaat uit verschillende stappen die je als (potentiële) klant doorloopt. Het begint allemaal bij de oriëntatie en eindigt bij een aankoop. Een optimale klantreis richt je op een degelijke manier in dat je van begin tot eind de ultieme beleving biedt aan je toekomstige klant. Dit kan je enkel doen op het moment dat je de volledige klantreis in kaart hebt. Dan kun je op het juiste moment jouw klant van dienst zijn en waarde toevoegen aan de klantreis.
Wat is een customer journey?
Tegenwoordig zijn kopers beter geïnformeerd omdat er meer informatie beschikbaar is. Opdringerige salestechnieken zijn hierdoor veel minder effectief geworden. Het is nu dus belangrijker dan ooit om de customer journey in kaart te brengen en op het juiste moment op een goede manier op in te spelen.
De customer journey is het aankoopproces van een klant. Voordat er een aankoop plaatsvindt zijn er verschillende cruciale momenten die impact maken op de keuze van de klant. Een aankoopproces is ook weer per persona en product of dienst verschillend.
Het aankoopproces van een product of dienst bestaat uit het bewust worden van, overwegen en evalueren, en het besluit nemen om tot aankoop over te gaan.
De 3 fasen van de customer journey
De customer journey is opgebouwd uit drie fasen. Deze fasen laten zien hoe het proces doorlopen wordt. Van de awareness fase naar de consideration fase en uiteindelijk in de decision fase.
In deze fase wordt de koper bewust van zijn of haar probleem.
Het probleem wordt gedefinieerd en er worden verschillende oplossingen overwogen.
De oplossingen worden met elkaar vergeleken en een beslissing wordt genomen.
In deze fase wordt de koper bewust van zijn of haar probleem.
Het probleem wordt gedefinieerd en er worden verschillende oplossingen overwogen.
De oplossingen worden met elkaar vergeleken en een beslissing wordt genomen.
Een succesvol verkoopproces
Het verkoopproces afstemmen op de customer journey is essentieel voor succes. Met behulp van een customer journey map breng je in kaart wat een klant nodig heeft om op een juiste manier geholpen te worden.
De marketing activiteiten worden afgestemd op de behoeften en met het creëren van de juiste touchpoints ben je op belangrijke momenten binnen de customer journey zichtbaar bij de doelgroep. Een customer journey maakt het ook meteen duidelijk binnen welke fase het belangrijk is om net wat extra of juist minder budget uit te geven. Het geeft richting om vanuit daar aan de hand van data verder te optimaliseren.