Hoe creëer je extra service met een chatbot?
- Home
- AddMark Blog
- Hoe creëer je extra service met een chatbot?
De constante innovaties in de online wereld zorgen voor veel gemak. Tegenwoordig heeft iedereen minder tijd en is enorm druk, een manier om tijd te besparen is dan ook zeker iets waar mensen behoefte aan hebben.
Een belangrijk onderdeel in elk bedrijf is de service naar klanten toe. Alleen dagelijks alle berichten die binnen komen beantwoorden, kost erg veel tijd. Een oplossing hiervoor is de chatbot.Benieuwd wat een chatbot te bieden heeft voor jouw bedrijf? Lees dan snel verder.
Wat zijn chatbots?
Een chatbot is eigenlijk een software die je kan instellen om bepaalde dingen uit te voeren. Een chatbot kan je inzetten om website bezoekers te ondersteunen en antwoord te geven wanneer ze vragen hebben. Maar ook kan je een chatbot gebruiken op social media platforms.
Een chatbot bestaat al een tijdje, maar ze worden steeds intelligenter en effectiever. De behoefte naar automatisering van de marketing stijgt en daardoor worden er ook steeds meer chatbots gebruikt.
De voor- en nadelen van een chatbot
Zoals eerder benoemd, hebben steeds meer bedrijven behoefte naar automatisering in de marketing. Hiervoor kan een chatbot ingezet worden. Maar wat zijn nou de voor- en nadelen van een chatbot?
Voordelen
- Bezoekers kunnen 24/7 vragen stellen.
- De responstijd is snel.
- Je krijg inzicht in het gedrag van je bezoekers.
- Een chatbot leert constant bij.
- Neemt werk uit handen van de medewerkers.
Nadelen
Naast dat er vele voordelen zitten aan een chatbot, zijn er ook enkele nadelen waar je rekening mee moet houden voordat je een chatbot in gaat zetten.
- Bots leren snel, maar kan een woord niet altijd herkennen als er een spelfout in zit.
- Klanten verwachten service van een persoon terwijl ze spreken met een chatbot, hierdoor kan de service als minder goed worden ervaren.
- Het kost geld om een chatbot te implementeren en onderhouden.
Hoe bouw je een chatbot?
We hebben het gehad over de voor- en nadelen van een chatbot en misschien ben jij nu ook wel geïnteresseerd om een chatbot in te zetten voor jouw bedrijf. Maar hoe bouw je nou een chatbot?
Er zijn verschillende manieren waarop je een chatbot kan bouwen. Je kunt een custom build chatbot bouwen met een framework of gebruik maken van een platform waar je een chatbot kan bouwen, zoals HubSpot. De opties verschillen erg van elkaar in kosten, tijd en moeilijkheid.
Custom build chatbot
Een custom build chatbot wordt vaak ingezet bij een organisatie van 500 tot 1000 medewerkers. Deze bedrijven hebben vaak de budgetten en resources, zoals developers, om een chatbot de bouwen en ook onderhouden.
Chatbot bouwen met een tool
Voor de wat kleinere bedrijven is een custom build chatbot een onhaalbare klus. Gelukkig zijn er verschillende platformen om een chatbot te bouwen.
Ook HubSpot heeft een gratis tool om een chatbot te bouwen.
Met de chatbot-software van HubSpot kan je makkelijk bots maken die je helpen met leads te kwalificeren, vergaderingen te boeken en antwoorden te geven op veelgestelde vragen. Zo heeft het team meer tijd om zich te concentreren op belangrijke gesprekken.
Nog geen ervaring met het maken van een chatbot? Door de voorgemaakte bot-sjablonen van HubSpot kan je ze makkelijk aanmaken.
Je kiest een sjabloon op basis van jouw doel. Vervolgens kan je de editor gebruiken om het gesprek aan te passen zodat het past bij jouw bedrijf. Je kan er ook zelf één aanmaken zonder sjabloon.
Geïnteresseerd in een chatbot of in de mogelijkheden hiervan? Wij helpen je graag!