Wat is een chatbot?
Via je website heb je op verschillende manieren interactie met je bezoekers. Je ziet bijvoorbeeld een ingevuld contactformulier voorbijkomen, of je ontvangt een offerteaanvraag in je mailbox. Waar je via de telefoon, mail en WhatsApp direct contact hebt met de klant, is dit ook mogelijk via je website. Steeds meer bedrijven voorzien hun website van een chatbot. Dit is een geautomatiseerde gesprekspartner aan wie bezoekers vragen kunnen stellen. Een live chat op je website neemt je heel wat werk uit handen en is daarom een slimme investering.
Wil je meer weten over een chatfunctie op de website? AddMark legt je graag het nut uit van een chatbot.
Een site live chat is om meerdere redenen een aantrekkelijke optie. AddMark zet een aantal redenen op een rij:
1. Een chatbot is een uitkomst wanneer bezoekers veel dezelfde vragen stellen;
2. Een chatbot leidt mogelijk tot kwalitatieve leads of een doorverwijzing naar de juiste medewerker of afdeling;
3. Een chatbot geeft potentiële klanten het gevoel dat je 24 uur per dag voor ze klaarstaat;
4. Een chatbot geeft bezoekers vaak binnen enkele seconden antwoord op hun vraag;
5. Een chatbot is ideaal om persoonlijke berichten te versturen aan websitebezoekers.
Een chatbot voert een conversatie met een klant zodra er een bericht wordt gestuurd. De chatbot detecteert hierbij herkenningspunten uit de tekst. Vervolgens stuurt de chatbot een tekst terug of wordt er een andere handeling uitgevoerd. Behalve het versturen van berichten kan een chatbot namelijk ook vragen stellen. Dit moet uiteraard wel door jou worden ingesteld.
Het maakt de chatbot uitermate interessant om in te zetten voor je klantenservice. Op die manier hoef je geen medewerkers in te schakelen om simpele vragen van klanten te beantwoorden. Komt een chatbot er zelf niet uit, dan kan een websitebezoeker alsnog worden doorverwezen naar een medewerker.
Wat zijn de voordelen van een website live chat?
Een chatfunctie op je website is een slimme manier om je klantenservice te verbeteren. Welke voordelen levert een chatbot nog meer op?
- Door de inzet van chatflows kom je sneller in contact met websitebezoekers;
- Met een live chat verbeter jij je online beschikbaarheid;
- Een chatbot verzamelt interessante data. Die informatie gebruik je bijvoorbeeld om je website te verbeteren of je FAQ (Frequently Asked Questions) uit te breiden;
- Een chatbot kan bezoekers doorschakelen naar een echte medewerker;
- Dankzij een chatfunctie op de website bespaar je tijd, want je handelt een flink percentage vragen automatisch af;
- Een chatbot draagt bij aan een verbeterde klanttevredenheid.