Zoekmachine optimalisatie (SEO)
Search Engine Optimization is een vorm van performance marketing waarbij gefocust wordt op het verkrijgen van een hogere positie in de organische zoekresultaten van zoekmachines. Zoekmachine optimalisatie komt eigenlijk bijna altijd terug in de marketingactiviteiten van een bedrijf. Dit is mede omdat het een kosteloze manier van adverteren is en goed is voor de kwaliteit van je website. Om goed te scoren door SEO-marketing moet je aandacht besteden aan verschillende aspecten. We vertellen je hier graag over.
Wat is het belang van techniek?
SEO (Search Engine Optimization) richt zich op het behalen van een hoge(re) ranking in zoekmachines. Een goede SEO-strategie bevat niet alleen kwalitatief sterke content maar houdt ook rekening met het technische aspect van een website. Daarnaast is SEO doorlopend en moet je voor het beste resultaat structureel hiermee bezig zijn.
Zoekmachines zoals Google en Bing worden daarnaast ook steeds slimmer. Belangrijk dus om de laatste ontwikkelingen in de gaten te houden en dit mee te nemen in de strategie. SEO-optimalisatie kost geen geld maar wel veel tijd. Om ervoor te zorgen dat je deze tijd goed investeert en ook werkelijk resultaat ziet is het belangrijk om op de juiste onderdelen te focussen.
De waarde van content
SEO content creatie en optimalisatie draait om het creëren van content die kwalitatief sterk is. Dit vormt de basis om nieuwe bezoekers aan te trekken. Wanneer de content aansluit bij de zoekintentie van de bezoeker, is de content relevant en wordt er meer SEO-waarde toegekend.
Bij het schrijven van teksten en gebruik van ondersteunende afbeeldingen en video’s is het van belang om verschillende factoren rekening te houden. Gebruik onder andere één koptekst, voeg waardevolle meta description toe en gebruik genoeg woorden.
Start met een zoekwoorden onderzoek
Voordat je start met het creëren van SEO-content is het belangrijk om inzicht te hebben in de zoekwoorden die aansluiten bij een organisatie én waar genoeg zoekvolume op is. Zo ga je gericht te werk en is het makkelijker om de juiste prioritering aan de content creatie te geven.
Het uitvoeren van een zoekwoorden onderzoek is heel effectief. Op deze manier kom je te weten welke zoekwoorden goed scoren en welke niet. Het is belangrijk dat je niet alleen goed scorende zoekwoorden op je website of landingspagina gebruikt maar dat ze ook bij je doelgroep passen. Op deze manier zal je met je SEO-content ook de mensen bereiken die je wenst te bereiken.
SEO-marketing zorgt voor resultaat op de lange termijn. Wil je naast het werken aan je SEO-marketing ook resultaten op korte termijn? Dan is het interessant om Search Engine Advertising (SEA) in te zetten. Met de inzet van campagnes en budget zorg je dat direct bovenaan in de zoekresultaten te vinden bent bij zoekopdrachten die voor jouw organisatie interessant zijn.