Marketingstrategie
Klanten bereiken, producten verkopen en jouw bedrijf op de kaart zetten: je wilt het allemaal. Maar waar begin je? Een goede marketing strategie is hierbij onmisbaar en geeft houvast. Welke doelgroepen wil je aanspreken? Welke middelen zet je in? En hoe werken deze samen? Door een marketingstrategie te verwerken in een duidelijk en overzichtelijk marketingplan kun je gericht te werk gaan.
Een marketingstrategie is de basis
Je kunt natuurlijk lukraak middelen inzetten, maar behaal je dan wel de juiste doelstellingen? Met de juiste marketingplannen zorg je ervoor dat je met alle middelen hetzelfde doel nastreeft.
De marketing strategie legt de basis om de inzet van je kanalen te bepalen. Zodoende wordt de effectiviteit vergroot. Doordat we gebruik maken van data en deze toepassen binnen matrixen, inzicht vergaren in de customer journey en de SMART doelen bepalen, zorgen we voor een waterdichte online marketingstrategie.
Overzicht door een marketingplan
Met een online marketing strategie die verwerkt is in een overzichtelijk marketingplan bepaal je:
- SMART doelstellingen
- Budgetverdeling
- Analyse
Op deze manier werk je hand in hand met data. Door binnen je campagnes vervolgens de juiste mix van kanalen toe te passen en de juiste boodschap bij de juiste doelgroep te brengen, levert je mediabudget het meeste op. Door het gebruik van data stuur je op de juiste manier je campagnes bij.
Een strategisch marketingplan voor de toekomst
Met een strategisch marketingplan ben je klaar voor de toekomst. Door een kwartaal- en jaarplanning te maken van je marketing kun je doordachte beslissingen maken als het gaat om timing, budget en middelen.
Binnen een jaarplanning geef je aan welke campagnes je wilt opzetten, wie er verantwoordelijk voor is en wanneer het uitgevoerd dient te worden.
Met een kwartaalplanning ga je nog een stapje verder. Binnen deze marketingplanning maak je namelijk een concreet plan met heldere deadlines. Op deze manier worden campagnes op de juiste momenten gelanceerd en kunnen resultaten worden geanalyseerd om campagnes bij te sturen.
Tijd om te evalueren
Bij het creëren van een marketingstrategie en vervolgens het opstellen van een strategisch marketingplan is het belangrijk om elke maand scherp te blijven. Het analyseren en evalueren van resultaten is daarbij belangrijk. Data is hierin doorslaggevend. Met de juiste data kun je de juiste beslissingen nemen om zodoende de beste resultaten neer te zetten!