Social Media Strategie
Wanneer je wilt beginnen met social media kan je niet zonder een social media strategie. Van te voren moet je namelijk een aantal zaken helder hebben, voordat je echt succesvol kunt zijn. Wat zijn je doelstellingen? Wie wil je precies bereiken? Op welke social media kanalen wil je ze bereiken? Welke boodschap wil je uitdragen en belangrijk van allemaal; past het bij je huisstijl en je merkverhaal? Uiteindelijk zorgt het ervoor dat jouw Social Media merkverhaal visueel en tastbaar wordt. Zodoende krijg je de beste resultaten uit je social media activiteiten.
Social strategie met een plan van aanpak
De creatie van een gedegen strategie begint met het verzamelen van de juiste data. Bij het maken van keuzes of het in kaart brengen van trends is data namelijk van essentieel belang. Met de bedrijfsdoelstellingen aan de horizon is het tijd om doelstellingen te bepalen die hierbij aansluiten. Om achtereenvolgend de social merkidentiteit, persona's en de inzet van de juiste middelen te bepalen.
Aansluitend komt hier een plan van aanpak uit hoe je marketing kunt voeren op social media die aansluit bij je bedrijf en je doelgroepen. Zodoende heb je de sweet spot te pakken en kun je social media succesvol inzetten.
Je kunt zelfs nog een stap verder gaan door een kanaal specifieke strategie op te maken. Denk hierbij aan een Instagram marketing strategie of Facebook marketing strategie.
Bepaal je social doelstellingen
Social media doelstellingen kunnen enorm verschillen. Wil je bijvoorbeeld meer leads of conversies? Wil je dat je meer naamsbekendheid genereert?
Daarom is het belangrijk om je bedrijfsdoelstellingen erbij te pakken. Waar wil je staan over 12 maanden? En hoe kan social media daar een bijdrage in leveren?
Aan de hand van deze bedrijfsdoelstellingen kun je namelijk zorgen dat Social Media hier perfect op aansluit en je toewerkt naar het grotere geheel. Een social media ‘advertentieknop’ indrukken kan iedereen, maar draagt het dan bij aan het grotere plaatje?
Social merkidentiteit
Hoe je jezelf als bedrijf presenteert op social media moet aansluiten bij je waarden. Wie ben je? Wie wil je zijn en wat wil je vertellen? Uiteindelijk moet je een social merkidentiteit creëren die naadloos aansluit bij je merkwaarden en huisstijl. Dit dien je zowel in tekst als beeld te vertalen, zodat je een eenheid uitstraalt en herkenbaar bent voor je doelgroep.
Social media doelstellingen kunnen enorm verschillen. Wil je bijvoorbeeld meer leads of conversies? Wil je dat je meer naamsbekendheid genereert?
Daarom is het belangrijk om je bedrijfsdoelstellingen erbij te pakken. Waar wil je staan over 12 maanden? En hoe kan social media daar een bijdrage in leveren?
Aan de hand van deze bedrijfsdoelstellingen kun je namelijk zorgen dat Social Media hier perfect op aansluit en je toewerkt naar het grotere geheel. Een social media ‘advertentieknop’ indrukken kan iedereen, maar draagt het dan bij aan het grotere plaatje?
Met een social media strategie aan je zijde is het tijd om een plan van aanpak te maken. Hoe ga jij je strategie op Instagram of Facebook uitzetten?
Welke thema’s en onderwerpen kunnen we koppelen aan jouw bedrijf en belangrijker nog; elke post moet het merkverhaal uitdragen.
Uiteindelijk biedt je strategie houvast welke richting je op moet gaan om je doelgroep te bereiken. Zodoende haal je het beste uit je social media kanalen.