Doelstellingen
Door alles door te meten kun je veel beter inspelen op deze data. Ofwel de bekende term: meten is weten! Maar voordat je kunt meten of de marketing resultaten goed of slecht zijn, dien je doelstellingen op te zetten. Door deze vervolgens door te vertalen naar Key Performance Indicators (KPI’s) kun je duidelijk je prestaties aan het licht brengen. Door deze continu in het achterhoofd te houden, kun jij als geen ander de juiste optimalisaties doorvoeren om beter rendement te behalen. AddMark helpt je graag met het opstellen van deze doelen en bijbehorende KPI’s.
Denk vanuit de missie, visie en kernwaarden van je bedrijf
Je kunt niet zomaar data verzamelen en metingen, het is hierbij belangrijk dat je weet wat je meet en vooral wat je wilt meten. Wat is voor jouw bedrijf belangrijk? En welke doelen heb je?
Voor verschillende afdelingen binnen je bedrijf zijn verschillende doelstellingen en kpi's relevant. Zo kunnen communicatiedoelstellingen erg verschillen marketing doelstellingen of commerciële doelstellingen. Het is dus belangrijk verschillende strategische doelen te stellen voor verschillende afdelingen.
Om te zorgen dat deze doelstellingen goed aansluiten en relevant zijn voor je bedrijf is het belangrijk om tijdens de formulering van je doelstellingen de missie en visie en de kernwaarden van je bedrijf in gedachte te houden.
Het opstellen van meetbare doelen
Het klinkt simpeler dan dat het daadwerkelijk is. AddMark helpt jou strategische doelen te formuleren die passen bij jouw bedrijf. Vervolgens vertalen we deze doelen naar meetbare KPI’s.
In de workshops rondom inbound marketing, sales en service of het opzetten van een website gaan we samen met jou aan de slag om meer inzicht te vergaren in de momenteel opgestelde bedrijfsdoelstellingen. Deze doelstellingen dienen te worden vertaald naar online meetbare doelstellingen. Zodoende is er voor beide partijen een heldere en transparante aanpak.
Verschillende doelen, verschillende doelstellingen
Denk bij het opstellen van doelstellingen aan het verkrijgen van meer verkeer naar je website, kwalitatieve leads genereren, meer klanten voor jouw bedrijf en zo zijn er nog meer relevante doelstellingen te bepalen. Elke onderneming heeft eigen unieke doelstellingen. Deze doelstellingen kunnen zelfs per campagne verschillen. Dit komt doordat elke campagne verschillend van aard is. Denk hierbij aan verschillen tussen naamsbekendheid campagnes en conversie gerichte campagnes. Uiteindelijk stellen we in samenspraak met jou een marketingstrategie op waarin de doelen en KPI’s in terug komen.
Doordat er nu een heldere focus is op deze doelen en bijbehorende KPI’s gaat de volledige aandacht naar de juiste zaken. Zo weet je precies wát je moet meten en wat de impact is.
SMART doelen
Bedrijfsdoelstellingen kunnen heel breed en algemeen zijn. Toch is het overzichtelijker en beter meetbaar wanneer doelstellingen specifieker zijn. Deze doelstellingen heten ook wel SMART-doelstellingen. De SMART afkorting staat voor Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdgebonden.