Leadgeneratie
Bij leadgeneratie ligt de focus op het genereren van waardevolle leads voor jouw bedrijf. Bij het genereren van leads worden marketingactiviteiten ingericht op het werven van nieuwe klanten.
Wat is een lead?
Een lead is een persoon die op de één of andere manier interesse in het product of de dienst van jouw bedrijf toont. Deze interesse wordt getoond door het achterlaten van gegevens voor bijvoorbeeld een aanbieding, proefperiode of whitepaper.
Deze informatie helpt een bedrijf om gepersonaliseerde marketing, sales en service in te richten. Daarnaast biedt het de mogelijkheid om een passende oplossing te bieden aan een specifiek persoon of bedrijf.
De lifecycle stages
Leads maken deel uit van de bredere levenscyclus die consumenten volgen bij de overgang van bezoekers naar klant. Niet alle leads zijn hetzelfde (en worden ook niet hetzelfde gekwalificeerd). En zijn verschillende soorten leads op basis van hoe ver ze in de cyclus zitten. De bekendste zijn de Marketing Qualified Lead (MQL) en de Sales Qualified Lead (SQL).
Het leadgeneratie proces
Wanneer je begint met het genereren van leads voor jouw bedrijf is het belangrijk om te bepalen wie jouw potentiële klanten zijn.
Om helder te krijgen wat voor jou een kwalitatieve lead is, kan je een buyer persona opstellen. Hierbij maak je een voorbeeld van hoe een ideale klant er voor jouw bedrijf uitziet.
Op het moment dat je lead wilt binnenhalen via de website is het ook belangrijk om te sturen op voldoende website verkeer. Hier kan je verschillende vormen van marketing voor inzetten.
Creëer relevante content voor je bezoekers en zorg dat deze content gevonden wordt door het inzetten van SEO, SEA, email en social media.
Zorg ervoor dat er op de landingspagina vanuit de verschillende campagnes die je draait een CTA button te vinden is. Met de content op de pagina moet je ervoor zorgen dat de bezoeker getriggerd is om een whitepaper te downloaden of in ieder geval zijn gegevens wilt achterlaten voor meer informatie.
Ook kan je direct vanuit je campagnes leads verzamelen. Zet een Facebook of LinkedIn lead campagne in om direct leads te verzamelen via een leadformulier. Ook via Google Ads heb je de mogelijkheid om een leadformulier in te zetten en zo direct leads te verzamelen.
Nadat je gegevens hebt verzameld van personen die geïnteresseerd zijn in jouw product of dienst is het belangrijk om te kijken of deze leads ook kwalitatief zijn.
Als er bepaalt is welke leads belangrijk zijn kan je door middel van leadscoring (linken) prioritering geven aan de leads en het opvolgen ervan.
Nadat je leads hebt verzameld is het belangrijk om je leads op te warmen, ook wel lead nurturing. Het is belangrijk om een lead verder te helpen in het aankoopproces door te laten zien wat voor oplossing je kan bieden voor het probleem dat zij ervaren.
Wanneer je begint met het genereren van leads voor jouw bedrijf is het belangrijk om te bepalen wie jouw potentiële klanten zijn.
Om helder te krijgen wat voor jou een kwalitatieve lead is, kan je een buyer persona opstellen. Hierbij maak je een voorbeeld van hoe een ideale klant er voor jouw bedrijf uitziet.
Op het moment dat je lead wilt binnenhalen via de website is het ook belangrijk om te sturen op voldoende website verkeer. Hier kan je verschillende vormen van marketing voor inzetten.
Creëer relevante content voor je bezoekers en zorg dat deze content gevonden wordt door het inzetten van SEO, SEA, email en social media.
Zorg ervoor dat er op de landingspagina vanuit de verschillende campagnes die je draait een CTA button te vinden is. Met de content op de pagina moet je ervoor zorgen dat de bezoeker getriggerd is om een whitepaper te downloaden of in ieder geval zijn gegevens wilt achterlaten voor meer informatie.
Ook kan je direct vanuit je campagnes leads verzamelen. Zet een Facebook of LinkedIn lead campagne in om direct leads te verzamelen via een leadformulier. Ook via Google Ads heb je de mogelijkheid om een leadformulier in te zetten en zo direct leads te verzamelen.
Nadat je gegevens hebt verzameld van personen die geïnteresseerd zijn in jouw product of dienst is het belangrijk om te kijken of deze leads ook kwalitatief zijn.
Als er bepaalt is welke leads belangrijk zijn kan je door middel van leadscoring (linken) prioritering geven aan de leads en het opvolgen ervan.
Nadat je leads hebt verzameld is het belangrijk om je leads op te warmen, ook wel lead nurturing. Het is belangrijk om een lead verder te helpen in het aankoopproces door te laten zien wat voor oplossing je kan bieden voor het probleem dat zij ervaren.
Leads genereren met inbound marketing en HubSpot
Door middel van inbound marketing zorg je voor een persoonlijke ervaring bij potentiële klant. Verzamel alle gegevens in het HubSpot CRM en stuur de leads gepersonaliseerde content.
Zorg voor de juiste landingspagina’s en formulieren om gegevens van je potentiële klant te verzamelen en nurture ze verder door de levenscyclus met de verschillende marketingmogelijkheden in HubSpot.
Vanuit HubSpot kan je door middel van de verschillende marketingtools focussen op leadgeneratie, lead nurturing en uiteindelijk klanttevredenheid.