HubSpot versus ActiveCampaign
- Home
- AddMark Blog
- HubSpot versus ActiveCampaign
Het opschalen van je bedrijf heeft een platform nodig wat deze groei aankan. Daarnaast dient het platform de kracht en flexibiliteit te hebben om een uitmuntende klantervaring te bieden. In deze blog vergelijken we ActiveCampaign met HubSpot als het gaat om het bouwen van een uitstekende klantervaring die schaalbaar is.
Er zijn vele platformen die beloven dat ze bedrijven kunnen helpen om een perfecte klantervaring te kunnen bieden. Veel van deze oplossingen bieden alleen niet dé complete oplossing die nodig is om dit te doen. Hierdoor wordt het omslachtig om de diversiteit aan systemen aan elkaar te knopen en daardoor niet handig om deze systemen simpel te beheren. ActiveCampaign en HubSpot maken het beide makkelijk om controle te krijgen over je klantervaringen door marketing, sales en service vanuit één centrale plek te beheren, zonder dat er complexiteit van diverse systemen aan te pas komt.
Wat doen ActiveCampaign en HubSpot precies?
HubSpot is een CRM-platform met producten die focussen op zogezegd marketing, sales en service plus het beheren van content en het bieden van customer service. Het systeem is als één systeem gebouwd en verdeeld in verschillende Hubs die naadloos met elkaar in verbinding staan. Door het gebruik van één database kun je de data gebruiken om de klantervaring te optimaliseren ongeacht welke Hub je hebt. Hierdoor is het simpel om je systeem op te schalen naarmate je bedrijf groeit.
ActiveCampaign is een zogeheten Customer Experience automation platform. Het helpt bedrijven om contact te leggen met klanten. Het zorgt voor optimale klantervaringen door automatiseringen binnen marketing-, sales- en support processen. ActiveCampaign biedt één product aan met additionele functies rondom sales en service.
Waarom zou je marketing automation toepassen?
Marketing automation is een tool voor marketeers om hun doelgroep op een effectievere manier en met minder frictie te bereiken. De ontwikkeling binnen marketing gaat in een razend tempo en dat heeft geresulteerd in het feit dat niet alleen de grote bedrijven in deze technologie investeren, maar eigenlijk bedrijven in alle soorten en maten een vorm van marketing automation willen toepassen. Dat heeft ervoor gezorgd dat er vele oplossingen zijn en daardoor is verwarring ontstaan op de markt. De marketing automation oplossingen variëren in prijs van gratis tot honderdduizenden euro’s per jaar. Een keuze maken tussen deze systemen is natuurlijk niet binnen vijf minuten helder te krijgen. Als het allemaal dezelfde platformen zijn, waarom zou je dan meer betalen voor eenzelfde oplossing? Uiteraard zitten er wel degelijk kwalitatieve verschillen tussen de platformen, maar dit is niet te vatten binnen een simpel overzichtje.
Wat zijn de voordelen van soepele automatiseringen?
Het creëren van een soepele klantervaring is afhankelijk van soepele interne processen. Silo’s binnen systemen, afdelingen en alle gebruikers zorgen voor frictie. Dit zorgt ervoor dat de snelheid waarmee je tot actie kan overgaan wordt vertraagd. Ook daalt de efficiëntie van alle werknemers hierdoor. Wanneer je 5-10 minuten per medewerker per dag kan besparen, opent het vele nieuwe mogelijkheden, vermindert het stress of kan het je team de focus geven om de ‘nice-to-have’ ontwikkelingen op te pakken. De manier hoe het HubSpot platform is opgebouwd zorgt ervoor dat je hiermee operationele efficiëntie in elke fase kan realiseren. De data binnen HubSpot wordt tussen marketing, sales en service makkelijk met elkaar gedeeld, omdat iedereen met eenzelfde databron werkt. Gebruikers kunnen meer zelf oplossen, doordat ze niet direct hulp nodig hebben van een specialist of andere afdeling. Leiders van specifieke teams of afdelingen kunnen rapportages en analytics inzien, zonder dat daar analisten of management aan te pas hoeft te komen. Verder zijn ook de middelen flexibel om in te richten voor meer strategische taken in plaats van het aanmodderen om het systeem draaiend te houden.
Van rapporteren kun je leren
Krachtige marketing automation is eigenlijk nog maar het begin voor het creëren van een optimale klantervaring. Om echt succes te kunnen boeken heb je inzichten nodig om te bepalen wat wel en vooral wat niet werkt. Hierdoor kan je jouw strategie aanpassen om jouw doelen te behalen.
Binnen het CRM-platform van HubSpot komt alle data tezamen in één centrale plek. Zo heeft iedere afdeling alle data voorhanden om hun werk uit te kunnen voeren, analyses te maken en doelen te stellen. Zo hoeven ze niet te wachten op data analisten of urenlang te werken in Excel overzichten.
ActiveCampaign heeft ook een aantal out-of-the-box rapportages en een tool om rapportages op maat te maken. Echter, moet je wel zorgvuldig kijken hoe je alle data combineert en analyseert. ActiveCampaign heeft namelijk geen ingebouwde functionaliteiten om website verkeer door te meten of sales forecasting te doen. Hier zul je terug moeten vallen op andere mogelijkheden.
Sales forecasting kan salesmanagers helpen bij het inzichtelijk krijgen van team prestaties. Hierdoor kunnen ze scherpere doelen stellen en hun team hierop aansturen. Maar het voorspellen van sales kan alleen accuraat zijn wanneer je data op orde is en deze beschikbaar is voor je sales team.
Het HubSpot CRM-platform maakt het gemakkelijk voor vertegenwoordigers om data in het systeem te zetten en het automatisch vergaren van inzichten. Je krijgt hier waardevolle informatie voor terug om jou meer controle te geven over het maken van beslissingen en het stellen van doelen.
De flexibiliteit en schaalbaarheid van de systemen
Veel bedrijven maken gebruik van data die ze buitenom HubSpot vergaren om beslissingen te kunnen maken. Dit is vanwege het feit dat de data niet direct binnen de lijntjes van HubSpot valt, zoals contacten, bedrijven, deals of tickets. Zogenoemde custom objects geven je de flexibiliteit om gegevens te importeren, op te slaan en te rapporteren op deze data. Je kan het custom object een naam geven, de bijbehorende properties bepalen en de eventuele associaties maken met andere objecten. Custom objecten verschillen daadwerkelijk niks dan de standaard objecten die binnen HubSpot aanwezig zijn. Daardoor kunnen de gebruikers binnen jouw HubSpot omgeving er direct mee aan de slag zoals ze gewend zijn. Ze hoeven geen extra handelingen of trainingen te volgen, maar ze kunnen direct verder met waar ze mee bezig waren.
ActiveCampaign heeft geen mogelijkheden voor custom objects. Daarbovenop ondersteunt ActiveCampaign geen technologie om middels een integratie gebruik te maken van custom objects uit andere bronnen. Wanneer je bedrijf zal groeien en meer behoefte heeft aan custom objects, zal je daardoor altijd beperkt blijven met de standaard objecten.
Hoe zit het nou met email marketing?
De meeste marketeers zullen dit vast kunnen beamen, maar de beste manier om in contact te komen en interactie teweeg te brengen is middels email marketing. Email marketing heeft namelijk een enorm hoge ROI (Return On Investment). Gemiddeld genomen krijg je 38 euro terug voor elke euro die je investeert. Dit is dus een ROI van 3800%! Daarnaast is email marketing vrij makkelijk in te zetten met de tools die je voorhanden hebt.
ActiveCampaign is hoofdzakelijk bedoeld om marketeers te helpen met email marketing. De tool stelt je in staat om formulieren te maken, dynamische content te gebruiken, email segmentatie te kunnen doen en split testen op te zetten. Met deze middelen kun je jouw (potentiële) doelgroepen bereiken en het ‘nurturen’ van deze contacten. Door de simpele drag-and-drop editor zet je campagnes op in enkele minuten. Je hebt namelijk keuze uit diverse templates of je begint volledig blanco met het ontwerpen van je nieuwsbrief. Het is wel belangrijk om te onthouden dat de editor geen WYSIWYG HTML editor is. Het ontbreken van een zogenaamde What You See Is What You Get HTML editor zorgt ervoor dat je wellicht wat meer moeite zult hebben met de techniek om tot jouw gewenste design te komen. Het platform is puur gericht op marketeers die email marketing in willen zetten. Verwacht hier dus geen mogelijkheden om social media berichten in te plannen of advertising te kunnen opstarten.
HubSpot was een pionier met de inbound methodologie. Vanuit dat vertrekpunt heeft HubSpot de beste tools binnen hun platform opgebouwd om marketeers te helpen om gepersonaliseerde content te verspreiden naar (potentiële) doelgroepen. HubSpot heeft dezelfde functionaliteiten als ActiveCampaign als het gaat om email marketing. En dat is nog niet alles… De drag-and-drop editor is gemakkelijk in gebruik en er zijn een gevarieerd aantal templates te gebruik die je kan personaliseren, zodat de uitstraling past bij jouw bedrijf. Andere mogelijkheden die tot je beschikking zijn; slimme verzendtijden, A/B testen, segmentatie middels lijsten en personalisatie ‘tokens’. Deze ‘tokens’ vullen zich met de beschikbare data die je verzameld hebt in je (gratis) HubSpot CRM. Je kunt simpelweg je email marketing prestaties analyseren in de beschikbare rapportages binnen HubSpot om diepgaande inzichten te vergaren. Zo kun je specifieke gegevens inzien zoals open rates en click rates, maar kun je verder ook zien welke links de meeste kliks hebben gegenereerd in vergelijking met andere links zonder dat hier Google Analytics aan te pas komt.
De echte kracht van de email tool van HubSpot zit hem in de combinatie met het CRM en de marketing automation. Met HubSpot is het mogelijk om slimme email campagnes op te zetten die voor elke klant een persoonlijke klantervaring met zich meebrengt. Deze slimme campagnes zijn namelijk gebaseerd op de informatie die wordt verzameld binnen het CRM systeem. Als je steeds meer data blijft vergaren over je prospects en/of klanten, dan zullen de mogelijkheden, om persoonlijke marketing toe te passen, ook steeds uitgebreider worden. Deze all-in-one benadering is de reden dat HubSpot zich onderscheidt van ActiveCampaign. Je hebt namelijk niet meerdere tools nodig om je email campagnes te analyseren.
Kun je social media en advertising binnen het platform uitvoeren?
Marketeers grijpen vaak naar sociale media en advertising om onder andere merkbekendheid op te bouwen, contacten betrokken te houden en leads te genereren. Daarom is het belangrijk om een marketingplatform te hebben waarmee je de prestaties van je gedeelde content kunt inzien en niet hoeft te wisselen tussen diverse systemen om een goed totaalbeeld te krijgen.
ActiveCampaign heeft geen ‘native’ social tool binnen het platform. Hierdoor is het dus niet mogelijk om vanuit het platform direct te kunnen posten of prestaties in te zien van je social media kanalen. Wanneer je Facebook lead ads gebruikt is het middels een integratie wel mogelijk om deze data direct binnen ActiveCampaign te krijgen. Je kan contacten toevoegen of verwijderen uit je lijst op basis van email en advertising campagnes.
HubSpot heeft wel social media en advertising tools tot haar beschikking. Hierdoor kun je niet alleen je email beheren, maar heb je ook direct controle over het beheer van social media en advertising. Wanneer je contacten interacteren met een specifiek bericht of specifieke advertising, biedt dat automatisch enorm veel extra targeting mogelijkheden. In tegenstelling tot het handmatig vergelijken van social media accounts en CRM data.
Binnen de Social tools is het mogelijk om je accounts te koppelen (Facebook, Instagram, LinkedIn en Twitter). Daarmee heb je de eerste stap gezet en is het een fluitje van een cent om meteen berichten te gaan inplannen op elk van deze kanalen. Vervolgens kun je binnen de rapportages meteen je prestaties inzien van elk kanaal. Naast de genoemde kanalen die te koppelen zijn met HubSpot, is het ook mogelijk om je YouTube account te koppelen. Hierdoor heb je inzichtelijk hoe je doelgroep interacteert met je video content. Buitenom deze mogelijkheden is er ook een social monitoring tool beschikbaar. Hierdoor heb je de mogelijkheid om specifieke trends of woorden analyseren die belangrijk zijn voor jouw merk. Je kunt direct reageren op deze berichten middels HubSpot.
De sales en CRM-mogelijkheden
Marketing en sales zonder CRM is als een auto zonder wielen. Het één kan niet zonder het andere. Door gebruik te maken van een CRM stelt het je in staat om je contacten gedurende het hele verkoopproces te volgen om zo de juiste opvolging te kunnen bieden. De mogelijkheid om alle contact informatie op te slaan op één locatie is ook ideaal voor teams die nauw samenwerken.
De CRM-mogelijkheden binnen ActiveCampaign maken het gemakkelijk om je contact data te centraliseren. Hiermee kun je acties uitvoeren, zoals een notificatie naar je sales team, het updaten van deals, het aanmaken van taken en het automatisch ‘nurturen’ van leads. Je kan ook je contacten segmenteren op basis van de data die je vergaart. Denk hierbij aan de interacties op je campagnes, social data of website verkeer. Wanneer je binnen het klantprofiel zit kan je hierin de contactgeschiedenis zien.
De kracht van HubSpot komt voort uit het onderliggende framework van een CRM-platform zonder dat het uitmaakt van welke Hub je gebruik maakt. Het geavanceerde CRM systeem geeft je alle controle over hoe je ze wilt beheren. Je kunt binnen het systeem namelijk oneindige properties aanmaken. Deze properties zijn bijvoorbeeld te gebruiken om gesegmenteerde lijsten te maken die je kunt inzetten voor je marketingcampagnes. Binnen het contactrecord kun je alle interactie per contact terugvinden, zoals emails, belletjes, verkoopgesprekken of tickets. Daarnaast kan je hier ook persoonlijke details terugvinden, zoals contactgegevens en welke specifieke pagina’s ze bezocht hebben. Alle interacties kunnen gebruikt worden om je contacten te segmenteren en je klanten vervolgens te bereiken. Wanneer je regionale kantoren hebt of diverse teams binnen je bedrijf hebt werken, kun je er ook voor kiezen om gebruik te maken van teammachtigingen. Hierdoor kun je instellen wie inzicht heeft in je contacten. Naast alle functionaliteiten is de CRM-interface gebruiksvriendelijk, zodat ook niet IT-gebruikers er makkelijk en snel mee aan de slag kunnen
Laat je bedrijf groeien met HubSpot
Zoals je ziet is HubSpot meer dan alleen een email en marketing automation tool. Met onder andere live chat, CMS, SEO tools en nog veel meer is HubSpot alles wat je nodig hebt om jouw marketing strategie goed uit te kunnen voeren. Daarnaast is het platform flexibel, waardoor het platform meegroeit als jouw bedrijf daar behoefte aan heeft. Naast de marketing mogelijkheden, zullen ook je sales en service teams erg blij worden van HubSpot. Door deze drie afdelingen meer met elkaar te verbinden zal er beter samengewerkt kunnen, wat een positief effect zal hebben voor de klantervaringen.
Overstappen van ActiveCampaign naar HubSpot
Overweeg je over te stappen van ActiveCampaign naar HubSpot? AddMark is HubSpot Platinum Partner en wij kunnen je hier bij helpen. Ons team heeft ervaring om de migratie voor jou uit te voeren, met zo min mogelijke hinder van de dagelijkse operatie.
Wij kijken verder dan alleen het zogenaamde ‘kopiëren en plakken’ van gegevens. Het gaat erom dat het proces binnen HubSpot direct optimaal wordt ingericht, zodat je de komende jaren gemakkelijk kunt opschalen.
Wil je meer weten?
Ben je er nog steeds niet over uit welk systeem voor jouw bedrijf het beste is? Plan dan een kennismakingsgesprek in met Carel om je op weg te helpen.